Zes vragen aan Liselotte Filippo van Anna Scott

“Wij zijn niet de oprichters van Anna Scott, maar we werken al zo lang bij het label, dat het ook ons kindje is. Het was eeuwig zonde als we Anna Scott verloren hadden laten gaan,” zegt Liselotte Filippo in het nieuwe kantoor van Anna Scott. Samen met Stefan van Schooten vormt ze, na de overname

door distributeur Four to Six, het management van het modemerk. FashionUnited.nl spreekt Filippo over de overname.

Zes vragen aan Liselotte Filippo van Anna ScottHoe is de overname tot stand gekomen?
“Stefan en ik hebben de afgelopen jaren heel fijn samengewerkt. Toen de United Fashion Group failliet ging hebben we enorm snel gehandeld en direct een investeerder gezocht om een doorstart mee te realiseren. Het gevoel bij Four to Six was goed. Achteraf hoorden we dat er nog drie kapers op de kust waren. Dat er meer partijen interesse hadden, is voor ons ook de bevestiging dat we een goede keuze hebben gemaakt, en dat Anna Scott een mooi merk is. Donderdagavond hebben we het contract getekend bij de curator en vrijdag zijn we begonnen met de verhuizing naar het nieuwe kantoor. We hebben de showroom letterlijk ingeladen en weer uitgepakt. Deze week zijn we de andere spullen aan het verhuizen. Nu werken Stefan en ik nog aan een oude keukentafel. Maar het is wel lekker, een frisse locatie. Echt een nieuwe start. ”

 

Wilden de oprichters van Anna Scott, Theo de Prenter en Nicole Hoefsmit, niet zelf een doorstart realiseren met Anna Scott?
“Zij hebben die doorstart niet kunnen realiseren. Voor hen is het heel droevig. Ze hebben iets moois opgebouwd, waar ze nu afscheid van hebben moeten nemen.

Wat zijn de gevolgen voor de medewerkers van Anna Scott?
“Een aantal vaste medewerkers is meegegaan, sowieso alle mensen van de sales- en designafdeling. We hebben alleen moeten inkrimpen op de ondersteunende functies, die worden opgevangen door mensen van Four to Six. We zijn met open armen ontvangen door het team.”

Hoe reageerden de klanten?
“Gelukkig positief. Vooralsnog is geen winkelier afgehaakt. Sommige winkeliers hadden net gehoord over het faillissement van de United Fashion Group. Toen zei ik: 'Nee, maar Anna Scott is al weer door joh'. En omdat het salesteam nagenoeg hetzelfde is gebleven, houden klanten hun contactpersoon. Voor retailers verandert eigenlijk alleen onze locatie.”

Wat is sterk aan het merk?
“De grap is, ik vind mezelf precies de doelgroep. De collectie is heel toegankelijk, maar ook fashionable en vrouwelijk. Het merk heeft echt een eigen handschrift. Een jaar geleden hebben we de collectie uitgebreid met rijkere items en luxere stoffen, zoals leer en zijde. Het designteam van Anna Scott is mee gegaan met ons, dus de handtekening van het merk blijft hetzelfde.”

Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?
“Eigen winkels. Die plannen lager er al wel, maar met Four to Six, een ervaren partij in de retail, met winkels voor onder andere het merk Bendorff, gaat het zeker lukken. En ook: een verdere internationale uitrol, met waar mogelijk samenwerking tussen de merken.

We gaan - omdat we merken dat de markt verandert - vanaf de herfstcollectie voor 2015 het verkoopsysteem omgooien. Om nog meer te kunnen sparren met retailers. Presentatie en snelheid zijn tegenwoordig het allerbelangrijkste. Ik ga de plannen nog niet helemaal verklappen, vanwege de concurrentie.

Voor nu is de continuïteit en rust belangrijk. Er ligt een prachtig plan klaar voor de komende jaren, maar ik vind het nog niet gepast daar al iets over te zeggen.”

Lees ook: United Fashion Group over de kop
En: Nieuwe eigenaar voor Anna Scott

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN