Wolky: van gemakschoeisel tot wereldbedrijf
bezig met laden...
Hoewel klanten er in kunnen snuffelen, is het geen boek voor consumenten. Het lustrumboek komt binnenkort bij de elf Wolkyshops te liggen en bij de retailers die een Wolky-lijn aanbieden in hun winkel. Zo ook in de zaak Engelen Schoenmode. Marga van Slooten, bedrijfsleider van de Zwolse winkel: “We verkopen Wolky al vijftien jaar. Het loopt prima en het is een goed product. Klanten kopen het vooral vanwege de kwaliteit en de pasvorm. En de prijs is natuurlijk ook leuk.”
In het lustrumboek spreken de eigenaren over het geheim achter het succes. Het antwoord volgens Kees en Anthony Diks: “Het is een familiebedrijf geleid door een vader en een zoon die in de eerste plaats hóuden van het schoenenvak.” Kees geeft aan dat hij in een schoenendoos is geboren. Opa Diks was schoenhersteller, oma verkocht schoenen en Kees’ vader opende een schoenenwinkel. Kees: “Begin jaren 80 was er nog geen markt voor ‘goed passende schoenen’. Ik vroeg aan klanten of ze schoenen wilden passen met hun ogen dicht. Ze liepen geweldig, maar echt modieus was het niet.”
Kees Diks startte met een zoektocht naar de perfecte, comfortabele schoen. Van Californië trok hij naar Duitsland, waar hij een sandaal liet onwikkelen die plat en breed was, met een voetbeld dat zich naar de voet zette door een extra laag foam op het voetbed. Eind jaren 80 kwam ontwerper Charles Bergman voor Wolky werken. Hij ontwerpt de schoenen nog steeds. Echt bekend werd het merk door hun ‘citysandaal’ Paris.
Inmiddels werkt ook Kees’ zoon Anthony in het bedrijf, heeft Wolky meer dan 1500 verkooppuntenen is het verkrijgbaar in Europa, Amerika en Japan. Gonnie de Groot: “En Wolky heeft een eigen fabriek in Mexico, om de toevoer naar Amerika te vergemakkelijken. Vooral de rode draad van verantwoord en milieubewust, met leersoorten zonder chroom of plantenextracten, wordt onderstreept en goed geïllustreerd in dit lustrumboek.”