WNF in actie tegen katoenproductie

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) grijpt ‘wereldwaterdag’ aan om bedrijven te wijzen op de invloed die zij hebben op het waterbeheer in landen waar hun producten vandaan komen. Zo hoopt WNF deze bedrijven ertoe te bewegen

een bijdrage te leveren aan het behoud van onze mondiale watervoorraad en de natuur. Katoen is volgens WNF een van de grootste waterverbruikers.

De gemiddelde Nederlander verbruikt gemiddeld 2,3 miljoen liter water per jaar. Daarvan is 11 procent van eigen bodem. De overige 89 procent verbruiken we in het buitenland door de waterbehoefte van de producten die we importeren. Dat blijkt uit de zogenaamde 'watervoetafdruk' die het Wereld Natuur Fonds (WNF) voor ons land berekende, in samenwerking met de Universiteit Twente.

WNF in actie tegen katoenproductieDe modebranche wordt vooral aangesproken op het gebruik van katoen. Dat gewas behoort tot de productgroepen die het meeste water gebruiken, samen met koffie, veevoer en cacao. Volgens WNF kost de productie van een katoenen hemd 2700 liter water. Omdat de katoenproductie volgens de organisatie ‘ecologische rampen’ kan veroorzaken als de verdroging van het Aralmeer in Centraal-Azië werkt de organisatie aan het verkleinen van de watervoetafdruk op dit vlak. WNF bekijkt met bedrijven en sectoren hoe het waterverbruik kan worden teruggedrongen en stimuleert integraal waterbeheer rond rivierbekkens. Zo werkt WNF bijvoorbeeld al samen met IKEA in Pakistan en India in het Better Cotton Initiative dat sinds 2006 al 23 procent waterbesparing heeft opgeleverd. Verder pleit WNF bij overheden voor maatregelen om niet-duurzame productiemethoden een halt toe roepen.

Het aardoppervlak bestaat voor 70 procent uit water, maar slechts 3 procent daarvan is zoet. Nederlanders gebruiken per jaar bijna twee keer zoveel water als de gemiddelde wereldburger. Voor bedrijven is het dreigende watertekort volgens WNF relevant omdat een watertekort in de toekomst kan leiden tot lagere productie of hogere kosten. Ook kan watertekort leiden tot spanningen en conflicten.

In 1992 werd 22 maart door de Verenigde Naties uitgeroepen tot de dag waarop de waterproblematiek bij het brede publiek kenbaar gemaakt wordt door het organiseren van evenementen en het verspreiden van informatie over water. In Nederland organiseert Unicef, Aqua for all en het NWP jaarlijks een evenement voor overheden, organisaties, bedrijven en studenten om samen innovatieve oplossingen te bedenken voor de waterproblemen. Dit jaar is het thema van wereldwaterdag: ‘Communiceren over waterkwaliteit uitdagingen en kansen’.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN