Winter 2015 en 2016: Minimalisme 2.0 en bloemenprints

Het minimalisme krijgt in de winter van 2015 en 2016 een nieuw sausje. De mode draait dan niet meer om clean looks, maar om simpele luxe. Trendanalist Christine Boland noemt aanhangers van deze tendens 'de Philophiles', omdat ze hun stijl inspireren op Celine ontwerpster Phoebe Philo. "Het lijkt heel simpel,

maar als je goed kijkt naar de details, denk je: 'ja, die snapt het'."

De trend komt voort uit de behoefte van consumenten en ontwerpers aan een nieuwe start. "Door alle economische ellende en onvrede door schandalen - Winter 2015 en 2016: Minimalisme 2.0 en bloemenprintsin de voedselindustrie, maar ook afluistertoestanden - willen we orde in de chaos," zegt Christine Boland, al meer dan 25 jaar actief in de mode-, media- en retailwereld, tijdens een trendseminar over de herfst- en wintercollecties van 2015 en 2016. De trendanalist adviseert ontwerpers vooral aandacht te besteden aan de materialen, die kunnen immers zorgen voor een gevoel van luxe. "De dessins zijn heel verfijnd, bijvoorbeeld dunne lijntjes. Ook perforeren wordt heel belangrijk. Je kunt dat vertalen naar stippenprints, maar ook naar schoenen met gaatjes. We willen de dingen letterlijk luchtiger maken," zegt Boland. De kleuren zijn volgens haar poederig. Denk: nudes, roze en beige. Maar wel met subtiele kleuraccenten zoals oranje.

De Australische Tony Bannister, van trendbureau Scout, is het eens met Boland. Hij noemt de volgers van deze trend 'Purists'. "Het gaat om het omarmen van eenvoudige items. Low luxery," zegt Bannister. Hij ziet vooral oversized jassen en A-lijn jurken, maar ook grote, witte gebreide truien. Grijs is de belangrijkste kleur van deze trend.

Geel wordt nog veel groter in 2015 en 2016

Naast het 'nieuwe minimalisme' zien de ontwerpers ruimte voor mode vol met prints. Vooral bloemen, want we willen ons volgens Boland laten inspireren door de natuur. Bannister voegt toe: "Dat is echt iets nieuws. Vroeger waren bloemenprints alleen te dragen in de zomer, maar nu zien we het juist in de winter. Wel vaak op een zwarte achtergrond." Volgens de Australiër gaat het om 'romantiek met een donkere rand', geïnspireerd op sprookjes en fantasy met verzonnen wezens en fictieve werelden.

Ook voor futurisme is er ruimte. "We willen verrast worden en dingen zien die we nog nooit hebben gezien, die nergens op lijken. Bijvoorbeeld door te spelen met optische illusies," zegt Boland. "De kleuren lijken of er licht doorheen schijnt. Zilver en roze zijn belangrijk." Bannister ziet de witte winterjas als hèt item van deze trend. "Het silhouet is rond, als een cocon."

Als Bannister - zelf in een zwarte chino, geruit colbert en witte Birkenstocks - één item moet kiezen dat iedere retailer in het assortiment heeft, is het de plooirok in metallic. Boland gaat voor de kleuren groen en geel. "Blauw was de kleur van het afgelopen decennium. Nu gaan we naar geel, maar via groen. Ik weet dat iedereen denkt: 'geel hebben we toch allang gehad', maar het wordt nog veel groter."

Foto's: Nike, Del Pozo, Maison Martin Margiela,Vionnet

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN