• Home
  • V1
  • Leads
  • Winstdaling Kering in H1

Winstdaling Kering in H1

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Franse luxeconcern zag de nettowinst in het eerste halfjaar met 4,7 procent dalen naar 555 miljoen euro. Net als concurrent LVMH heeft Kering ook te kampen met lastige wisselkoersen, en minder vraag in Rusland en China. Volgens Kering is het niet alleen kommer en kwel

en bespeurt het verbeteringen in de situatie. De omzet steeg in het tweede kwartaal met 1,8 procent naar 2,35 miljard euro (+4 procent zonder effecten van wisselkoersen meegerekend) dankzij een goed resultaat van merken als Saint Laurent en Bottega Veneta, die compenseerden voor zwakke omzet bij Gucci.

De omzet van de luxedivisie steeg in het tweede kwartaal met 4,8 procent, terwijl de sport en lifestyledivisie een daling beleefde van 4,7 procent. Bij Gucci, het paradepaardje van Kering, daalde de omzet met 5,7 procent, terwijl Puma een omzetdaling van 5,2 procent boekte.

Hogere prijzen kosten Kering winst

In Japan en op het vasteland van China bleef de omzet in het tweede kwartaal vlak. In Noord Amerika steeg de omzet met 10 procent na een slecht eerste kwartaal, terwijl in Europa de omzet 'zwak' bleef als gevolg van minder toerisme vanuit Rusland en China. Hongkong, Singapore en Taiwan werden zwaar getroffen door dalende omzet als gevolg van de hogere prijzen die Kering heeft ingevoerd in zijn poging een waar luxebedrijf te worden.

Kering verwacht in de tweede helft van het jaar een lichte verbetering voor Gucci, dat nu ook lijdt onder het effect van hogere prijzen. Het merk moet het vooral hebben van de categorie tassen, waarmee het succes boekt 'in alle markten'. Vooral in Japan en Noord Amerika heeft de categorie het niveau van luxe bereikt dat Kering voor het merk beoogt.

De omzet bij Saint Laurent steeg in het tweede kwartaal met 26,9 procent, terwijl deze bij Bottega Veneta met 16,1 procent toenam. Ook Alexander McQueen en Stella McCartney deden het 'bijzonder goed', en Balenciaga zag de omzet ook in het tweede kwartaal stijgen. Herenmerk Brioni leed onder de negatieve effecten van de wisselkoersen, en Sergio Rossi presteerde wederom onder de maat. De onlangs overgenomen merken Christopher Kane en Qeelin verkeren volgens Kering nog in de investeringsfase.

Kering onthulde ook dat het het Zwitserse luxe horlogemerk Ulysse Nardin had overgenomen in een poging zijn onlangs opgerichte horloge en sieradendivisie te versterken. Volgens Kering topman Francois-Henri Pinault is het uitzonderlijk om een onafhankelijke luxe horlogemaker te vinden en was dit 'een grote kans' voor het bedrijf. De overname moet nog goedgekeurd worden en zal in de tweede helft van het boekjaar worden afgerond.

Foto: Gucci voorjaar/zomer 2014
Kering