• Home
  • V1
  • Leads
  • Winst Macintosh stijgt 2,9 miljoen euro

Winst Macintosh stijgt 2,9 miljoen euro

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

“De crisis is wat ze is,” liet CEO van Macintosh Frank de Moor weten tijdens de bespreking van de resultaten van het eerste half jaar van zijn bedrijf. Ondanks het bijzonder moeilijke eerste halfjaar heeft het bedrijf in deze eerste zes maanden toch een

winststijging van 2,9 miljoen weten te realiseren. De totale winst komt daarmee uit op 8,1 miljoen euro. Een van de oorzaken voor deze toename is de verkoop van een onderdeel van het bedrijf: BelCompany België. Voor het overige heeft Macintosh zich gericht op beheersing van kosten en vermindering van financiële schuld. Ook lag de focus op actiedruk en constante kortingen.

Voor Macintosh Retail Group, een grootschalige non-food retailer, gespecialiseerd in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom, was het de eerste keer dat de modesector zo belangrijk was in het totale plaatje. In het segment (Brantano in België, Luxemburg en Verenigd Koninkrijk, Dolcis, Manfield, ProSport, Invito en Scapino ook in ons land) is het aantal winkels het eerste halfjaar gelijk gebleven. Hoge en permanente druk in de schoenenmarkten leidde echter tot omzet- en margedruk. In combinatie met salarisstijgingen heeft dit geresulteerd in een lagere omzet in het totale modesegment van Macintosh dan die in de eerste helft van vorig jaar (resp. 288,7 miljoen euro en 273 miljoen euro).

Voor Brantano België en Luxemburg, dat vorig jaar door Macintosh is overgenomen en waarvan de integratie inmiddels volledig is afgerond, gold een zelfde omzetniveau als in 2008. In het Verenigd Koninkrijk daalde de omzet door de daling van de waarde van het Britse pond (-8,8 mln.). Door kostenbesparingen wist het bedrijf toch de operationele inkomsten voor dit segment te laten stijgen.

In het segment van Hoogenbosch (Dolcis, Manfield, ProSport, Invito) was de actie- en kortingdruk het hoogst. Daarnaast had dit segment last van een autonome kostenstijging. De omzet en operationele inkomsten waren voor Hoogenbosch dan ook lager dan in 2008. De Moor zei hierover dat stunten met prijzen geen zin blijkt te hebben. “Bij Dolcis zijn het hele seizoen door veel acties geweest, maar dat betekent ook een lagere omzet en een lagere marge.”

Hetzelfde geldt voor Scapino. Liet de Moor tijdens de bespreking van de jaarresultaten 2008 nog weten dat Scapino in 2009 als grootste schoenendiscounter weleens zou kunnen profiteren van de mindere marktomstandigheden, nu gaf hij aan dat men in tijden van crisis niet massaal naar Scapino stormt. “Het is niet zo dat mensen door de crisis worden gedwongen ergens te kopen waar ze niet willen.”

Ondanks dat de invloed van de economie en werkgelegenheid op de consumentenbestedingen volgens De Moor niet te voorspellen is, zijn er toch enkele positieve macro-economische signalen zichtbaar. Zoals een lichte stijging in het consumentenvertrouwen en een stijging van de spaartegoeden die je altijd aan het einde van het jaar ziet. “Sowieso is de tweede jaarhelft belangrijker dan het eerste. Maar,” zegt De Moor, “gezien de grote onzekerheid over timing en omvang van het economisch herstel, spreken wij ons op dit moment niet uit over 2009 als geheel.”

Brantano
Dolcis
Invito
Macintosh
Manfield
Pro Sport
Scapino