• Home
  • V1
  • Leads
  • Winkeliers in Utrecht willen wekelijkse koopzondag

Winkeliers in Utrecht willen wekelijkse koopzondag

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De ondernemersvereniging Centrum Utrecht is samen met Belangenvereniging Hoog Catherijne, Toerisme Utrecht en Centrummanagement Utrecht een grootschalige campagne gestart voor een wekelijkse koopzondag.

Volgens hen loopt de gemeente jaarlijks miljoenen euro’s aan omzet mis doordat consumenten op zondag uitwijken naar steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Op

dit moment is er iedere eerste zondag van de maand koopzondag in Utrecht. Winkeliers mogen zelf bepalen of ze die dag open gaan. Dit beleid is sinds 2005 van kracht. In dat jaar hield de gemeente een referendum onder inwoners, maar een meerderheid stemde tegen een wekelijke koopzondag.

Om het onderwerp weer onder de aandacht te brengen hebben de partijen promotieteams ingezet om te flyeren en handtekeningen te verzamelen van mensen die op zondag willen winkelen. Als er 2500 of meer handtekeningen van Utrechters binnen zijn, willen de organisaties die aan de gemeenteraad aanbieden. “We willen de politiek laten zien dat het echt menens is,” aldus Thom Broekman, voorzitter van Centrum Utrecht en eigenaar van modeketens Thom Broekman en De Rode Winkel. Volgens Broekman is de invoering van een wekelijkse koopzondag het makkelijkste medicijn tegen de terugloop van omzet waar Utrecht sinds een aantal jaar mee kampt. Uit het Koopstromenonderzoek blijkt dat de omzet in Utrecht tussen 2004 en 2011 jaarlijks met meer dan 250 miljoen euro is teruggelopen.

“De stad kampt met een aantal problemen, waaronder op het gebied van infrastructuur,” zegt Broekman. “De stad is lastig te bereiken, er zijn hoge parkeerkosten en door de bouw van een nieuw Hoog Catherijne is de stad voor de consument ogenschijnlijk lastiger te bereiken. Daarnaast is de koopkracht afgevloeid naar de periferie, doordat er winkelcentra bijgekomen zijn in Nieuwegein, Veenendaal, Woerden en Maarssen. Dit zorgt allemaal voor omzetverlies. We hebben dit bij elkaar opgeteld en zijn nagegaan wat het makkelijkste medicijn is die de kwaal snel en goed helpt zonder bijwerkingen. Dat is de koopzondag.”

Utrecht kampt met afvloeiing van omzet naar Rotterdam, Amsterdam en Den Haag
Volgens Broekman wordt met een wekenlijkse koopzondag niet alleen de afvloeiing van omzet naar Amsterdam, Rotterdam en Den Haag – die wel elke zondag op zijn – maar is het ook goed voor het imago van de stad, voor toerisme en de werkgelegenheid. Maar niet alle ondernemers in Utrecht staan achter het initiatief. Volgens RTV Utrecht zijn veel kleine winkeliers tegen een wekelijkse koopzondag, omdat er voor winkels die besluiten om dicht te blijven op zondag sprake is van oneerlijke concurrentie en zij omzetverlies riskeren.

Broekman is van mening dat het winkeliers juist veel kan opleveren door op zondag open te gaan en op maandag of dinsdag een vrije dag in te lassen. “De consument wil nu eenmaal graag winkelen op zondag. Als je je flexibiliteit niet wil opofferen omdat je al vijftig jaar op zondag dicht bent, dan vind ik dat je bij jezelf te rade moet gaan of dat nu wel zo verstandig is. Natuurlijk zijn de personeelskosten hoger op zondag en is het voor kleine winkeliers vaak hun enige vrije dag, maar een wekelijkse koopzondag is makkelijker te plannen met werknemers en de omzet per uur kan op zondag hoger zijn dan op zaterdag.”

centrum utrecht
De Rode Winkel
Koopzondag
thombroekman
Utrecht