• Home
  • V1
  • Leads
  • Vooral Belgische bezoekers op eerste Kids Gallery2020

Vooral Belgische bezoekers op eerste Kids Gallery2020

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

H

oewel de Belgische kindermodebeurs is ontstaan vanuit de roep van modebedrijven, kijken merken toch nog de kat uit de boom. Drieënzestig labels, waaronder Desigual Kids, G-sus en J&Joy, durfden het wel aan om hun nieuwste collecties te tonen

op de eerste editie van het Antwerpse Kids Gallery2020. De algehele tendens onder exposanten: ‘Het is rustig, maar wij hebben het erg druk.’

De

datum werd veranderd, zodat bezoekers en exposanten geen keuzes zouden hoeven maken tussen Pitti Bimbo in Florence, de Kleine Fabriek in Amsterdam en de enige kindermodevakbeurs van België. Ook werd het Antwerpse Kids Gallery2020 al twee keer uitgesteld. Volgens Werner Foncke, exhibition manager bij beursorganisatie Fairs Consult, vanwege het krappe budget van agenturen. En merken willen eerst weten welke andere merken hun collectie tonen op de beurs.

“Mijn idee is dat er te weinig werd geadverteerd. De naamsbekendheid is nog te klein,” zegt Raphaëlle Tanghe van agentschap PHV Agency. Ze staat op de beurs met Ras Kids, een Spaans schoenenmerk dat PHV nu acht seizoenen vertegenwoordigt. “Voor onze andere merken zijn we klant van Gallery2020. Een grote hit voor ons. Hier is het wel een stuk rustiger."

Tania Johan van agentschap Junior Fashion, duidt de beurs met de woorden: ‘zeker potentie’. Johan: “Maar ik ben wel teleurgesteld in het aantal Nederlandse bezoekers. Alleen Belgische winkeliers zijn hier, terwijl de datum, voor de Kleine Fabriek en Pitti Bimbo toch uitstekend is. Ik denk dat de communicatie naar Nederlandse winkeliers nog matig is geweest. En misschien denken ze ‘acht, ik ga al naar andere beurzen’.” Het concept, waarbij bezoekers door de stands lopen in plaats van er langs, is in ieder geval goed, vindt ze. “Net Ikea. Winkeliers zijn toe aan vernieuwing. Ik hoor vaak dat de Kleine Fabriek altijd maar hetzelfde is. En het is rennen naar een afspraak. Je ziet dan eigenlijk geen nieuwe merken.”

Ook de mannen van het Waalse merk J&Joy ervaren de beurs als echt ‘Belgisch’. “Dat is juist goed. We misten het wel, een beurs in België,” zegt Francois Smal, export en financieel directeur bij het modebedrijf. Het Nederlandse Giggs Kinderkleding, met de merken Babaluno, Minoti, Soul & Glory, Funky Diva, Pro Evolution en Respect, komt naast het veroveren van de Belgische markt, ook om klanten uit Zuid-Nederland te bedienen. Omdat de orders van winkeliers via internet binnen komen, staat het bedrijf op de beurs om retailers de kans te geven de stoffen te voelen, om zo de kwaliteit beter in te kunnen schatten.

Trends worden op de beurs toegelicht door het Belgische kindermodevakblad Kboetiek. De zomer van 2013 wordt energiek en dynamisch met voor jongens prints van stoere voertuigen en voor meisjes balletinvloeden als kant en roesjes. Drie trends voeren de boventoon: ‘Electro’ met fluor kleuren, ‘Sweet Vintage ‘met jumpsuits, vale kleuren en kant, en ‘Totum’ waarbij het draait om cowboys en Indiaantje spelen. Communie- en feestkleding zal volgende zomer voile met prints bevatten. Broderie anglaise krijgt een nieuwe draai met lasercut. Belgische kinderen dossen zich flink uit voor de Katholieke feesten, de eerste communie en later de plechtige communie. Tania Johan van Junior Fashion: “Kate Mack, een heel zoet Amerikaans merk, heeft naast een beachlijn met tankini’s en kaftans, ook een communielijn. Dat loopt heel goed. We zijn in mei begonnen met verkopen, in december wordt de kleding uitgeleverd.”

Kids Gallery2020