• Home
  • V1
  • Leads
  • Vögele focust op groei

Vögele focust op groei

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

In België en Nederland is de omzet van de Charles Vögele Group vorig jaar nog licht gestegen en ook in Oost-Europa doet het concern het goed, maar in thuisland Zwitserland en in Duitsland moest Vögele het met minder doen. Het modeconcern rapporteerde dinsdag de

resultaten voor het afgelopen boekjaar 2008. De totale omzet is lager geëindigd op 1369 miljoen Zwitserse frank, tegen 1394 miljoen in 2007, een daling van 1,8 procent. In België en Nederland steeg de omzet met 2 procent, van 112 miljoen euro in 2007 naar 114 miljoen euro in 2008. In Oost-Europa, waar Vögele afgelopen jaar achttien nieuwe winkels opende, steeg de omzet van 24 miljoen euro in 2007 naar 41 miljoen in 2008. Thuisland Zwitserland liet een teruggang zien, hier daalde de omzet van 452 miljoen Zwitserse frank in 2007 naar 437 miljoen frank (296 miljoen euro) in 2008. Ook in Duitsland werd een milde daling genoteerd, van 279 miljoen euro naar 278 miljoen.

De netto winst is fors gedaald als gevolg van een hoge belastingaanslag, afprijzingen, een stijging van de operationele kosten en natuurlijk de gedaalde inkomsten. Vögele rapporteerde over 2008 uiteindelijk een netto winst van 15 miljoen Zwitserse frank, tegen 61 miljoen frank in 2007. Daar staat tegenover dat het bedrijf de netto schuldenlast in het afgelopen boekjaar wel heeft kunnen verminderen van 156 miljoen Zwitserse frank in 2007 naar 152 miljoen frank op 31 december 2008.

Volgens directievoorzitter Bernd Bothe heeft het bedrijf ondanks de moeizame economische omstandigheden progressie geboekt. "Het bestaande verkoopoppervlak wordt optimaal benut en er zijn bescheiden expansieplannen voor 2009. Ook zijn diverse maatregelen genomen om de winstgevendheid van het bedrijf op de lange termijn te verbeteren." Ten einde de financiële crisis het hoofd te bieden neemt Vögele alle bedrijfsprocessen momenteel scherp onder de loep. In het derde kwartaal van 2008 is al een vijf-stappen plan geformuleerd waarmee het bedrijf de moeilijke marktomstandigheden zo goed mogelijk hoopt te doorstaan. Scherpe focus op het merk en de doelgroep staan nu bovenaan de prioriteitenlijst. Daarnaast is een aantal groeimarkten gedefinieerd waar het bedrijf wil uitbreiden. Het gaat om Duitsland, Hongarije, Polen en Slovenië. De Charles Vögele Group heeft nu 851 filialen (825 vorig jaar) in Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk, België, Nederland, Slovenië, Hongarije, Polen en de Tsjechische Republiek. Het grootste deel van de omzet van het concern komt voort uit de verkoop van damesmode (58 procent), maar er wordt ook heren- en kinderkleding verkocht.

Beeld: Charles Vögele

Charles Vogele
Charles Vögele Group
Vogele