• Home
  • V1
  • Leads
  • Vlaanderen wil modefonds

Vlaanderen wil modefonds

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Vlaamse overheid overweegt de oprichting van een Vlaams Huis van de Mode. Mogelijk komt hier ook een modefonds bij. Het initiatief komt van het Flanders Fashion Institute (FFI). De overheid is nu begonnen met een haalbaarheidsstudie om te

kijken of er inderdaad een Vlaams Huis van de Mode kan worden opgericht. De uitslag van de studie wordt eind augustus bekend gemaakt.

Het

initiatief komt van het FFI. Hierdoor kunnen meer ontwerpers worden ondersteund. Ze worden al wel geholpen door het FFI en Cultuurinvest, maar “we hebben onvoldoende middelen om ze te kunnen helpen,” zo vertelt Agnes Wene van FFI. Het FFI en Cultuurinvest ontvangen nu 650.000 euro per jaar. Hiermee worden ontwerpers op zakelijk vlak ondersteund en jonge designers zoals Alexandra Verschueren en Katrien van Hecke gecoacht. Het probleem is echter dat er te weinig ontwerpers kunnen worden gesteund. Uit de haalbaarheidsstudie moet blijken met hoeveel de subsidie verhoogd kan worden.

Vooral sinds de crisis verkeren Belgische designers in zwaar weer. Zo moest Walter van Beirendonck vorig jaar zijn winkel in Antwerpen sluiten en is Christophe Coppens failliet. De enige uitweg voor designers is steun van de overheid omdat banken nieuwe collecties niet meer willen financieren. Wat zo’n huis concreet inhoudt? Er komt dan een Shared Service Centre. Dit is een soort FFI 2.0. Naast advies op het gebied van boekhouden en financiën kunnen beginnende ontwerpers hier ook een atelier houden.

Niet alleen beginnende ontwerpers zijn hierbij gebaat; ook gevorderde modehuizen kunnen naar het Centre voor advies over bijvoorbeeld expansie naar het buitenland. “Door de snelheid waarmee goedkope ketens trends kopiëren en de toenemende macht op de markt van grote luxehuizen is het vooral lastig om te overleven als ontwerper met een eigen merk. Daarom is het belangrijk dat er gekeken wordt naar een opleiding voor fashion management,” vertelt Agnes. “Want je hebt als ontwerper ook commercieel inzicht nodig om te kunnen overleven.”

Foto: Alexandra Verschueren

CultuurInvest
Flanders