• Home
  • V1
  • Leads
  • Viktor & Rolf onder de hoede van Rosso

Viktor & Rolf onder de hoede van Rosso

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het heeft een hele tijd geduurd, maar nu is het dan toch echt zover: het Nederlandse ontwerpersduo Viktor & Rolf heeft een meerderheidsbelang in hun bedrijf verkocht aan het Italiaanse modeconcern Only the Brave (OTB), eigendom van Renzo Rosso, die ook oprichter is

van het succesvolle denimlabel Diesel.

Vorig jaar deed het gerucht dat Rosso onderhandelingen voerde met het tweetal al de ronde in New York, maar destijds wilde bij Diesel niemand daarop ingaan. Nu echter vertelt Renzo Rosso dat hij het tweetal al een tijdje met interesse volgt: "Hun out-of-the-box-creativiteit prikkelt mijn nieuwsgierigheid al sinds het begin van hun carrière." Het merk Viktor & Rolf werd in 1993 opgericht door de ontwerpers Viktor Horsting en Rolf Snoeren.

Rosso is behalve van het goedlopende jeansmerk Diesel, ook eigenaar van Martin Margiela en producent van de collectie van Dsqueard. Met de verzameling merken is hij van plan om uiteindelijk van OTB de 'meest moderne modegroep van de toekomst' te bouwen. Het label V&R sluit goed aan bij het idee dat Rosso daarover heeft. Mode van de toekomst is, zoals Rosso het zelf zegt: "Less arrogant, more intelligent," oftewel: minder duur en meer uitgesproken.

De overname nam zoveel tijd in beslag omdat beide partijen zeker van elkaar wilden zijn, laat Rosso weten: "We hebben elkaar meer dan twee jaar bestudeerd voordat we tot dit punt kwamen. Ik geloof alleen in echt partnerschap met ontwerpers met wie ik een gemeenschappelijk uitgangspunt deel. V&R is een van de meest luxueuze merken van onze groep: nieuw, modern en innovatief, en het staat los van het mode-establishment. Dat is waar ik van houd."

Voor Viktor & Rolf betekent de overname een belangrijke kapitaalinjectie, maar ook de Nederlandse modekoningen -die al lange tijd op zoek waren naar een geschikte partner om hun modehuis verder te ontwikkelen- waren kritisch:"We zoeken niet alleen iemand met het geld en de kennis om onze droom te verwezenlijken, maar ook iemand met de juiste instelling. Wij bewonderen Renzo Rosso vanwege zijn onconventionele natuur en het succes dat dit hem heeft gebracht. We hebben besloten om onze krachten met hem te bundelen omdat zijn motto 'only the brave' ons aanspreekt. Ware creatie vereist moed," aldus Viktor & Rolf.

De aandelen die Rosso heeft aangeschaft, waren eerder eigendom van Franco Pene, eigenaar van Gibò, dat de collecties van V&R fabriceerde. Welke bedragen er met de overname gemoeid zijn, is niet bekend gemaakt. Volgens schattingen van experts is V&R goed voor zo'n 10 miljoen euro per jaar. Only the Brave zette afgelopen jaar 1.3 miljard om.

Vanaf seizoen Fall/Winter 2009 krijgt OTB de wereldwijde licentie voor de kleding, schoenen en accessoires van Viktor & Rolf. De productie van de collectie wordt verder ontwikkeld en de distributie zal lopen door de showrooms in Parijs, Milaan, Tokyo en New York. Het is goed mogelijk dat het tweetal, dat al een winkel heeft in Milaan, op meerdere adressen een zaak zal openen, maar daarover wil OTB officieel pas mededelingen doen als alles rond is. Volgens WWD is de eerste prioriteit van Rosso echter het uitbreiden van de ready-to-wearcollectie: daar zou al een team van vijftien medewerkers mee aan de slag zijn.

Only The Brave
OTB
V&R
Viktor&Rolf