Vierde generatie neemt Brova Groep over

Begin vorige eeuw openden Antoon van Hout en Lisa Brox hun eerste winkel in Veghel, ruim 106 jaar later telt de modeketen 58 winkels en heeft de vierde generatie de teugels overgenomen. De neven Coen, Bas, Loek, Frank, Arthur en Sjoerd

van Hout tekenden onlangs voor 62,5 procent van de aandelen van het familiebedrijf.

De Vierde generatie neemt Brova Groep overneven zijn daarmee eigenaar geworden van de modeketens HoutBrox, Duthler en Purdey. Alle drie de ketens hebben een eigen doelgroep en assortiment. HoutBrox is gepositioneerd in het midden- en hoogsegment met merken als Tommy Hilfiger, McGregor, Boss, L’Argentina en Expresso. Duthler, die in 2010 en 2011 werd uitgeroepen tot beste herenmodewinkel van Nederland, verkoopt naast mannen ook vrouwen- en kinderkleding van merken als Lady Day, Vero Moda, Jack & Jones, Gardeur en S.Oliver. Met Purdey focust het bedrijf zich op de modebewuste vrouw met een assortiment van Far Hills, Blanche, Rosner, Timeless en Josephine & Co.

Onder de nieuwe generatie gaat het bedrijf zich meer richten op e-commerce. Onlangs opende het bedrijf een webwinkel voor de HoutBrox-formule, waardoor alle drie de ketens nu ook een online vestiging hebben. “Dat lijkt een beetje aan de late kant, maar we spelen op zeker,” vertelt Bas van Hout aan Retaildetail. “We willen waarmaken wat we beloven, bijvoorbeeld met snelle levertijden. Eigenlijk is een webwinkel runnen hetzelfde als een winkel openen.”

De nieuwe eigenaren zijn van mening dat webshops de toekomst zijn, maar altijd in combinatie met een fysieke winkel. “We willen het goede van beide combineren. Mensen kennen ons uit de winkelstraat, van lekkere koffie en aandacht. Bij ons kunnen klanten online kleding uitzoeken en laten klaarleggen, zodat ze die in de winkel direct kunnen passen. Dan kan er meteen een ander maatje gepakt worden of een andere combinatie worden gemaakt als het gekozen kledingsstuk niet aan de verwachting voldoet,” aldus Van Hout tegen de website.

De Brova Groep is niet het enige succesvolle familiebedrijf in mode dat Nederland heeft voortgebracht. Ook C&A en Nelson Schoenen zijn al decennia in handen van nakomelingen van de oprichters. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat familiebedrijven succesvoller zijn dan niet-familiebedrijven. In het boek De stille kracht van het familiebedrijf schrijven Roberto Flören en Stefan Jansen dat familiebedrijven niet alleen financieel beter presteren, maar ook langer bestaan en dat er een sterke loyaliteit is tussen bedrijf en personeel.

Foto 1: Brova Group
Foto 2: Brabants Dagblad

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN