• Home
  • V1
  • Leads
  • Véronique Branquinho maakt comeback

Véronique Branquinho maakt comeback

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Na Jil Sander en Hedi Slimane maakt ook Veronique Branquinho een ready-to-wear comeback. De Belgische modeontwerpster zal, na jaren van afwezigheid, haar eerste collectie, voor lente/zomer 2013, presenteren op de Parijse modeweek in

september. Dat meldt Women’s Wear Daily (WWD).

Branquinho
herlanceert het label dat haar naam draagt in samenwerking met de Italiaanse kleermaker Gibò Co. SpA. “Gibò’s focus ligt bij het merk weer op de kaart te zetten,” vertelt het bedrijf aan de Amerikaanse modewebsite. “We beginnen met ready-to-wear en schoenen bij kwaliteitswinkels wereldwijd. Later komen daar accessoires bij.”

In 2009 moest Branquinho’s vennootschap nv James noodgedwongen de boeken sluiten als gevolg van de economische crisis. Volgens de vennootschap liepen de bestellingen voor nieuwe collecties terug. Daarbij kreeg het bedrijf vaker te maken met achterstallige of uitblijvende betalingen door klanten. Maar de ontwerpster verdween niet helemaal van de modekaart. Branquinho werd artistiek directeur bij luxelederwarenhuis Delvaux en was daar mede verantwoordelijk voor de metamorfose naar internationaal luxemerk en een verbreding van het aanbod. In 2011 kwam een eind aan deze samenwerking. Toen zei de ontwerpster tegen Knack: “Na twee jaar is het tijd voor iets anders.”

De nieuwe samenwerking komt niet geheel uit de lucht vallen. Branquinho werkte eerder aan schoenencollecties voor Gibòs dochterbedrijf Iris. De ontwerpster laat weten blij te zijn met de steun van Gibò Co. SpA om haar terugkeer te vergemakkelijken. “Hiervoor was ik een zelfstandige en onafhankelijke ondernemer die verantwoordelijk was voor alles. Ik voel me heel comfortabel in deze nieuwe situatie, omdat ik me nu volledig kan concentreren op het creatieve gedeelte van mijn job," vertelt Branquinho aan WWD.

Geruchten gaan dat Gibò zich heeft ingekocht in het bedrijf van de Belgische ontwerpster, maar de voorzitter van Gibò’s raad van bestuur Franco Pené wilde niet uitweiden over de details van de deal. “We hebben altijd vertrouwen in haar gehad,” zegt Pené over Branquinho. “Ze is heel goed in het ontwerpen van schoenen en dat niet alleen. Ze is met mode geboren. Zodoende hebben we besloten de productie te gaan doen.” Pené hoopt het eerste seizoen meteen op honderd klanten. Wholesaleprijzen van de kledingcollectie zullen rond de 300 euro voor bijvoorbeeld een jurk liggen.

Branquinho studeerde in 1995 af aan de Antwerpse Mode-academie en behoorde daarmee tot de tweede generatie afstudeerders na de Zes van Antwerpen. In 2008 wijdde het Antwerpse ModeMuseum een retrospectieve tentoonstelling aan haar werk onder de titel ‘Moi, Veronique. Branquinho toute nue’. Kenmerkend voor haar werk is een rank silhouet getooid in lange rok met volants. Typisch zijn ook capes en rolkraagtruien onder jasjes, blouses of bustiers. Branquinho werkt graag met stevige, klassieke stoffen -zoals tweed- in combinatie met vloeiende zijde of fragiel handwerk. Haar nieuwe collectie moet ‘meer volwassen’ zijn.

Foto 1: Veronique Branquinho
Foto 2: Veronique Branquinho lente/zomer 2009
Veronique Branquinho