Veel animo Modefabriek
bezig met laden...
Nieuwe namen zijn onder andere Bitte Kai Rand, Denim Demon, Northland, Anecdote en Guru. Waar komen alle nieuwe labels die hun opwachting maken dan wel vandaan? Volgens Van Rijthoven is het enorme enthousiasme van de exposanten te danken aan twee zaken. "Ten eerste het feit dat het concept van de Modefabriek is veranderd. De aansluiting met veel labels is nu beter. Ten tweede: het huidige economische klimaat. Dat is gunstig voor ons. Labels móéten wel naar de beurs komen om zich te laten zien aan de klant. Niemand is niet geïnteresseerd. Want niemand kan het zich op het moment permitteren arrogant te zijn. En onbekende(re) merken hebben nu de kans zich te presenteren."
Toch zijn er twee grote spelers die komende editie verstek laten gaan. G-Star en agentschap Just Brands (van onder andere de labels Tripper Jeans en Pall Mall), dat ooit overstapte van Modefabriek naar Showroom, kiezen ervoor in het buitenland naar de beurs te gaan. "Maar dat is puur vanwege logistieke redenen," weet Van Rijthoven. "Bread & Butter zit qua datum nu heel dicht op Modefabriek. Zij hebben hun datum verschoven. Maar of wij daarom een ander weekend zullen uitzoeken? Nee."
Veel exposanten is leuk, maar zonder bezoekers ben je natuurlijk nergens. Over terugloop van bezoekersaantallen maakt de organisatie zich ondanks de financiële crisis echter geen zorgen. Het gaat Van Rijthoven dan ook niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit van de bezoekers. "Uiteindelijk doen we het toch voor de retailers. Dus als die niet komen opdagen, vinden we dat uiteraard niet leuk. Maar ik heb liever duizend bezoekers die vinden wat ze zoeken en goed zaken kunnen doen, dan twee keer zo veel bezoekers die totaal ongeïnteresseerd zijn. Het kan best zijn dat het aantal hetzelfde blijft, maar dat we ze nu meer kunnen bieden. Dat ze in één klap alles vinden wat ze nodig hebben."