Van Spice Girl naar ontwerper van het jaar

Een award voor ontwerper van het jaar tijdens de WGSN Global Fashion Awards, verkooppunten in meer dan 107 landen wereldwijd en een webshop in de maak. Binnen vijf jaar heeft zangeres Victoria Beckham het geschopt tot

gerespecteerd modeontwerper. Hoe Victoria Beckham zich transformeerde van Spice Girl en voetbalvrouw tot ontwerper van het jaar.

“Dit Van Spice Girl naar ontwerper van het jaaris haar jaar,” zei de jury van de WGSN Global Fashion Awards tijdens de bekendmaking van de ontwerper van het jaar award in Londen. “In slechts korte tijd is Victoria Beckham van een start-up die een handjevol omajurken maakte veranderd in een modern luxemerk dat gaandeweg de harten van modecritici heeft gewonnen.”

Een handjevol omajurken is nog zacht uitgedrukt. Toen de voormalig Spice Girl in 2008 aankondigde om het podium voor een mode-atelier te verruilen, was het hek van de dam. Beckham was de zoveelste ster die na een muzikale flop haar zangcarrière verruilde voor de catwalk. Eerder had ze al zonder veel succes een schoenenlijn voor Gina getekend en een kinderkledinglijn samen met vriendin Katie Holmes gelanceerd. Haar eigen lijn jurken werd dan ook bij voorbaat al afgeschreven.

Om de verwachtingen laag te houden, besloot Beckham in plaats van een modeshow een bescheiden presentatie te geven en alleen de bekendste modejournalisten uit te nodigen. Door bij elk ontwerp een persoonlijk verhaal te vertellen over haar inspiratiebron, de vorm en de details, hoopte Beckham dat ze haar toch een kans zouden geven.

Het werkte. “De vrouw die voorheen bekend als Posh Spice heeft een jurkencollectie gelanceerd en, geloof het of niet, het is een van de hipste dingen die gaande is in New York deze week,” schreef Style.com. De Britse Vogue roemde haar talent om conventionele jurken ‘te laten opvallen’.

De lovende kritieken zorgden voor een omzetboost en sindsdien heeft Beckham de ene succesvolle collectie na de andere afgeleverd. Haar jurken, die allen zo uit haar eigen garderobe lijken te komen, zijn geliefd vanwege de verfijning van hun pasvorm en snit.

De jurken zijn gevormd rondom het lichaam van de schouderlijn tot de knie en hebben speciale naden langs de heupen en borsten om de vrouwelijke rondingen op hun best uit te laten komen. Een belangrijk onderdeel van Beckhams’ handschrift zijn de vrouwvriendelijke details, zoals een roségoudkleurige rits op de rug ‘zodat je er niet in hoeft te duiken en je haar en mak-up hoeft te verknoeien’.

Verrassend genoeg is de kracht van haar label niet de naam Victoria Beckham. De voormalig zangeres gebruikt geen logo’s voor haar tassen en brillen en slechts kleine logo’s in de ontwerpen zelf. “Ik wilde geen zichtbare logo’s,” vertelde Beckham eerder dit jaar aan Elsevier. “Ik hoop dat mijn stijl al genoeg als handtekening is.”

Niet alleen ademen haar ontwerpen haar eigen stijl van knielangejurken in effen kleuren en met simpele details als een tailleriempje, als de voetbalvrouw haar eigen jurken draagt, schiet de verkoop direct omhoog. Dat ze haar eigen ontwerpen draagt en dus uit eigen ervaring weet wat vrouwen willen, is volgens de reden van haar succes. “Omdat ik die ster ben geweest die op de rode loper stond, weet ik dat een vrouw er niet alleen van de voorkant, maar van alle kanten goed uit moet zien.”

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN