Van Gils CEO: 'Deze winkel is als een shot espresso'
bezig met laden...
"Helemaal blij",
Robert Meijer staat sinds 2010 aan het roer bij Van Gils Fashion BV. Van Gils maakt deel uit van Logo International waar ook We Europe en O'Neill toe behoren. Het voormalige Waalwear Men vaart sinds drie jaar een nieuwe koers. Naast de assortimentsuitbreiding met casual wear werd 'The New Suit' geïntroduceerd. Het pakkenconcept biedt meer variatie dan het traditionele pak of een kostuum met een jasje en een broek van dezelfde stof. Bij The New Suit worden jasjes en broeken van verschillende stoffen, of met een chino of jeans gecombineerd. De pakken worden als twee- of driedelig verkocht en bijvoorbeeld aangevuld met een gilet of trui. Ook kwam er een nieuwe campagne en slogan: 'No Stitch - No Story', een variatie op 'no guts, no glory'.
Volgens Meijer werpt de nieuwe koers van Van Gils vruchten af. Bij zijn aantreden had het merk ongeveer 80 verkooppunten in Nederland, in drie jaar tijd is dat aantal opgelopen opgelopen naar 180. Ook in België groeit het bedrijf gestaag. Groei boeken in het huidige retailklimaat blijkt geen sinecure. "Ik heb het in Nederland nog nooit zo heftig meegemaakt," zegt Meijer. "Winkels gaan over de kop, klanten krijgen betalingsproblemen. Als leverancier wil je meedenken en proberen te helpen, maar ik moet wel voorkomen dat het ons bedrijf schade berokkent. De eerste drie maanden van het jaar waren dramatisch voor de sector. Ik heb winkeliers gesproken bij wie de omzet met 30 procent is teruggelopen! Maar wat wil je als het eind maart nog vriest."
Reden voor Van Gils om te focussen op groei in het buitenland. "Ieder seizoen komen er nieuwe markten bij." Meijer noemt onder meer Canada waar het merk sinds vorig jaar zomer bij warenhuisketen Hudson Bay wordt verkocht. "Een groot succes. Van oudsher wordt Van Gils gezien als tegenhanger van Hugo Boss. Wij zijn de Italianen van Noord-Europa, wat kleurrijker en met meer humor dan onze Duitse concurrent. Ook onze manier van zaken doen is anders. Ik hoor van klanten dat de condities van andere pakkenmerken een stuk harder zijn geworden. Wij zijn meer op samenwerking gericht."
In eigen land heeft het merk net een samenwerking gesloten met De Bijenkorf. Na de zomer komen Van Gils shop-in-shops inclusief made to measure service bij het warenhuis. Ook komen er nog twee eigen merkwinkels bij. Het huurcontract voor een pand in Antwerpen is rond en de winkel gaat waarschijnlijk in augustus open. In Amsterdam is het bedrijf nog op zoek.
Foto's: Van Gils op de Modefabriek