Van Gils CEO: 'Deze winkel is als een shot espresso'

Een biertje en een potje biljart, een kop koffie en een scheerbeurt of gewoon even pielen met de nieuwste tablet of smartphone; bij de eerste flagship store van Van Gils trekt men alles uit de kast om de mannelijke consument naar binnen te lokken.

De winkel opent vandaag aan de Meent in Rotterdam. CEO Robert Meijer: "Het merk Van Gils wordt nog vaak geassocieerd met de pakken waarmee wij in de jaren 80 en 90 groot geworden zijn, maar hier kunnen we laten zien dat ons aanbod inmiddels is uitgebreid en ook casual collecties met jeans, chino's, knits en zelfs woonaccessoires omvat."

"Helemaal blij",Van Gils CEO: 'Deze winkel is als een shot espresso' is Robert Meijer als hij donderdagochtend in de eerste brand store van Van Gils om zich heen kijkt. Hij beschrijft de biljarttafel, de bar en de barbierstoel en vergeet de kleding bijna. Mannelijke consumenten kunnen zich straks van top tot teen in het nieuw steken bij Van Gils. Desgewenst zoekt het verkooppersoneel een hele outfit bij elkaar. "Vrouwen vinden het leuk om zelf in rekken te snuffelen, daar hebben mannen helemaal geen zin in," zegt de CEO. Het is geen grote winkel, 106 vierkante meter, maar daar worden wel tussen de 120 en 150 styles aangeboden. "Ik vergelijk het met koffie, " zegt Meijer, "deze winkel is als een espresso, het is een shot inspiratie. Voor consumenten, maar ook voor retailers."

Robert Meijer staat sinds 2010 aan het roer bij Van Gils Fashion BV. Van Gils maakt deel uit van Logo International waar ook We Europe en O'Neill toe behoren. Het voormalige Waalwear Men vaart sinds drie jaar een nieuwe koers. Naast de assortimentsuitbreiding met casual wear werd 'The New Suit' geïntroduceerd. Het pakkenconcept biedt meer variatie dan het traditionele pak of een kostuum met een jasje en een broek van dezelfde stof. Bij The New Suit worden jasjes en broeken van verschillende stoffen, of met een chino of jeans gecombineerd. De pakken worden als twee- of driedelig verkocht en bijvoorbeeld aangevuld met een gilet of trui. Ook kwam er een nieuwe campagne en slogan: 'No Stitch - No Story', een variatie op 'no guts, no glory'.

Volgens Meijer werpt de nieuwe koers van Van Gils vruchten af. Bij zijn aantreden had het merk ongeveer 80 verkooppunten in Nederland, in drie jaar tijd is dat aantal opgelopen opgelopen naar 180. Ook in België groeit het bedrijf gestaag. Groei boeken in het huidige retailklimaat blijkt geen sinecure. "Ik heb het in Nederland nog nooit zo heftig meegemaakt," zegt Meijer. "Winkels gaan over de kop, klanten krijgen betalingsproblemen. Als leverancier wil je meedenken en proberen te helpen, maar ik moet wel voorkomen dat het ons bedrijf schade berokkent. De eerste drie maanden van het jaar waren dramatisch voor de sector. Ik heb winkeliers gesproken bij wie de omzet met 30 procent is teruggelopen! Maar wat wil je als het eind maart nog vriest."

Reden voor Van Gils om te focussen op groei in het buitenland. "Ieder seizoen komen er nieuwe markten bij." Meijer noemt onder meer Canada waar het merk sinds vorig jaar zomer bij warenhuisketen Hudson Bay wordt verkocht. "Een groot succes. Van oudsher wordt Van Gils gezien als tegenhanger van Hugo Boss. Wij zijn de Italianen van Noord-Europa, wat kleurrijker en met meer humor dan onze Duitse concurrent. Ook onze manier van zaken doen is anders. Ik hoor van klanten dat de condities van andere pakkenmerken een stuk harder zijn geworden. Wij zijn meer op samenwerking gericht."

In eigen land heeft het merk net een samenwerking gesloten met De Bijenkorf. Na de zomer komen Van Gils shop-in-shops inclusief made to measure service bij het warenhuis. Ook komen er nog twee eigen merkwinkels bij. Het huurcontract voor een pand in Antwerpen is rond en de winkel gaat waarschijnlijk in augustus open. In Amsterdam is het bedrijf nog op zoek.

Foto's: Van Gils op de Modefabriek

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN