• Home
  • V1
  • Leads
  • Vakbeurzen in Spanje starten 2012 positief

Vakbeurzen in Spanje starten 2012 positief

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Hoewel in 2011 slechts een langzame verbetering van de economische conjunctuur in Spanje gezien werd, lijkt het beeld voor 2012 duidelijk gunstiger. De vakevenementen in de drie grootste modesteden - Barcelona, Madrid en Valencia - worden

in de lokale media beschreven met woorden als “een daverend succes” en “positief”. Dit alles gebeurt onder invloed van een politieke verschuiving naar rechts die doorfiltert naar de pers en vervolgens weer overslaat op de publieke opinie, zodat ook de economie een stimulans krijgt.

Na

het vertrek van modevakbeurs Bread&Butter naar Berlijn, zit de vervangende beurs The Brandery nu na zes edities stevig in het zadel. De vakbeurs breidt zich zelfs uit naar Azië en heeft een eerste editie in Singapore in mei gepland. De tweejaarlijkse beurs die van 27 tot 29 januari in Barcelona plaatsvond, toonde 135 merken waarvan 26 procent afkomstig uit Europa. Ook werden 15 modeshows gehouden. Miquel Serrano, de nieuwe directeur van de beurs, legde het accent op de dynamiek van de cultuur en de contemporaine kunst, en organiseerde verschillende evenementen tegelijkertijd. The Brandery is opgericht door Pere Camprubí die vier edities als directeur voor de beurs optrad. De beurs is er nog steeds een die dóór de branche vóór de branche wordt georganiseerd. Camprubí zei ooit dat voor een herlancering van de Catalaanse mode “moest worden ingezet op opkomende bedrijven die bovendien een duidelijke ondernemingsgeest hebben. Creativiteit en handel samen vormen de formule voor reactivering”. Miquel Serrano bracht dit ten uitvoer en verspreidde het verder, samen met een handelsteam door heel Europa tot aan Israël en Turkije toe.

In Madrid startte op 2 februari de 67ste editie van de SIMM. Op deze beurs met 800 merken steeg het aantal exposanten met 67 procent ten opzichte van de editie van 2011. SIMM is vooral bekend om zijn traditionele karakter waarvan gezegd wordt dat de bezoekers “niet alleen rondkijken, maar ook zaken doen…”. De expositieruimte beslaat een oppervlakte van 13.850 m2. Met meer dan 30 firma’s waren de Fransen hier in de meerderheid.

Voor de kindermode telden de Valenciaanse beurs FIMI (Feria Internacional de Moda Infantil) en de in babykleding gespecialiseerde Salón Cero a Cuatro, respectievelijk 202 en 250 exposanten. Na drie dagen registreerde de beurs steeds meer buitenlandse inkopers die vooral uit Zuid-Amerika afkomstig waren. Deze stabiele sector zorgt ervoor dat de 74ste editie van FIMI er wel bij vaart.

Little Barcelona is een nieuwe professionele modebeurs voor de kleintjes. De beurs is een particulier initiatief van drie modevakspecialisten. Little Barcelona vormt een goede tegenspeler voor FIMI en vult het aanbod van The Brandery goed aan. Hoewel de organisatie eerder meldde dat slechts de helft werd verwacht, sloot deze editie met 60 exposanten. De Spaanse kinder- en jeugdmodebranche had in 2011 een omzet van 1.074 miljoen Euro en groeide 15 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is voornamelijk aan de internationale markt te danken.

Het oprichten van minibedrijven en het creëren van modemerken vormt in een land dat in volle economische opbouw is, een alternatief om de stijgende werkeloosheid tegen te gaan. Het gaat er niet om een merk lokaal alleen te lanceren, maar het is ook van belang om dit op de modebeurzen te promoten, waarbij gebruik wordt gemaakt van een op de globalisering gericht marketingmodel.

Van onze correspondent Anne-Sophie Castro

Foto's: SIMM / Little Barcelona

LIttle Barcelona
SIMM