• Home
  • V1
  • Leads
  • Uniqueness ziet toekomst in pop-ups

Uniqueness ziet toekomst in pop-ups

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Een test met een driedaagse pop-up shop tijdens Fashion Week in Londen heeft het Italiaanse Uniqueness - een sublabel van Pinko - overtuigd dat voldoende belangstelling bestaat om de offline distributie van het jonge merk uit te breiden.

Volgens hoofdontwerpster Allessandra Fachinetti staan consumenten meer open voor nieuwe labels dan de retailmarkt. "Mensen kwamen binnen en winkelden alsof we er al jaren zaten, en dat terwijl we niet ons logo op de etalageruit mochten aanbrengen. Ze kwamen puur voor de kleding die ze zagen hangen," zegt zij in FashionMag.

Uniqueness

is sinds drie seizoenen op de markt. Het merk maakt deel uit van het Italiaanse Cris Conf SPA dat ook het luxe label Pinko en het iets jongere Toy G bezit. Ontwerpster Allessandra Fachinetti was hiervoor werkzaam bij Valentino en Gucci. De eerste twee seizoenen is het label alleen online te koop. Het is een experimenteel project, een work in progress (werk in uitvoering). Fachinetti creëert iedere week een nieuwe thema zoals bijvoorbeeld 'Exotic Deco' of 'Pink Flamingo'. Bezoekers van de website kunnen afbeeldingen insturen ter inspiratie voor de collectie. Op deze manier legt de ontwerpster rechtstreeks contact met de latere kopers van de kleren, waardoor zij die kopers (in dit geval de eindconsument) naar eigen zeggen beter is gaan begrijpen. Dat heeft onder meer geresulteerd in een breder aanbod jurken, blouses en broeken, omdat daar meer vraag naar was. In de praktijk blijkt dat ook jonge kunstenaars de website als podium gebruiken voor hun werk en dat dat weer kan leiden tot een samenwerking met het merk.

Voor Pinko CEO Pietro Negra is de werkwijze van Uniqueness onderdeel van wat hij de "democratisering" van de modebranche noemt. De volledige productie vindt plaats in Italië en ook 60 procent van de omzet van Uniqueness wordt in het thuisland gegenereerd. Verkoopprijzen beginnen bij 80 euro voor een T-shirt tot 650 euro voor een jurk.

Na de succesvolle test met de pop-up in South Molton Street in Londen heeft Uniqueness laten weten dat het de komende periode meer pop-ups opent in verschillende grote steden. "Uniqueness zet zijn reis voort langs de modehoofdsteden van de wereld," zegt Pietro Negra. "De pop-ups zijn een volgende stap in het democratiseringsproces." Ontwerpster Fanchinetti is zelf ook met enige regelmaat in de winkels te vinden. De tijdelijke shops zijn steeds minimaal een week en maximaal een maand open. Donderdag ging er een in Milaan van start. De winkel van 170 vierkante meter aan de prestigieuze via Montenapoleone blijft tot 10 november open. Daarna verhuist het merk naar Parijs.

Pinko
Uniqueness