Uniqlo naar België
bezig met laden...
Uniqlo krijgt winkel aan de Meir
Uniqlo wordt gezien als de 'Zara' van Japan, alleen brengt de keten basics in plaats van trendy mode. Bij Uniqlo gaat het om technische hoogstandjes. In de zomer verkoopt de keten ademende en verkoelende shirts, in de winter juist thermo-onderkleding. De donzen jacks en cashmère truien - verkrijgbaar in tien of twintig kleuren - zijn razend populair.
Het Japanse modebedrijf maakt deel uit van Fast Retailing, dat ook merken als Princesse Tam-Tam, Theory en Comptoir des Cotonniers in zijn portfolio heeft. Fast Retailing heeft als doelstelling om in 2020 de grootste retailer ter wereld worden. Daarbij hoort een jaaromzet van 5 triljoen yen (36 miljard euro) waarmee Uniqlo bedrijven als Inditex, H&M en Gap voorbij hoopt te streven.
Uniqlo heeft expansieplannen voor de VS en China. Daarnaast heeft het bedrijf zijn zinnen op Europa gezet. "We richten ons op alle grote steden als mogelijke locaties voor flagship stores," zei Berndt Hauptkorn, CEO van Uniqlo Europa. Volgens Hauptkorn weet Uniqlo in alle Europese landen omzetstijging te realiseren. "Dat maakt ons een uitzondering in Europa," zei hij. "De groei is op vergelijkbare basis (en niet door expansie), want je kunt altijd groeien door winkels te openen."
Uniqlo is al meer dan tien jaar in Europa actief. Het eerste filiaal opende in 2001 in Londen, maar was niet meteen een succes. De Europese zegetocht begon vijf jaar geleden eigenlijk pas met de opening van het eerste vlaggeschip in Parijs. De opening viel middenin de Parijse modeweek. Tegelijkertijd werd de kledinglijn gelanceerd die Jil Sander voor Uniqlo had ontwikkeld. Het resultaat: een uur voordat de winkel open ging stonden er al achthonderd mensen in de rij. Onlangs ging de vijfde winkel open in de Parijse wijk Marais. Dit jaar startte Uniqlo in Duitsland, in Berlijn.
Eind 2013 is het bereik van de Uniqlo webshops in Europa uitgebreid. Consumenten in Duitsland, Spanje en Italië, Ierland en Frankrijk kunnen nu ook online shoppen bij de keten, die daarvoor alleen voor klanten in Groot Brittannië toegankelijk was. Consumenten in Nederland en België kunnen er nog niet terecht.
In juni werd bekend dat Uniqlo ook het lager geprijsde zusje GU naar Europa wil brengen. De modeketen begint volgend jaar met winkelopeningen in Hongkong, Zuid-Korea en Zuidoost Azië. In de daaropvolgende jaren zal GU zijn debuut in Europa en de Verenigde Staten maken. De keten heeft 270 winkels in Japan. In september vorig jaar opende het bedrijf de eerste buitenlandse vestiging in Singapore. Komende herfst gaan de eerste twee winkels in Taiwan open. “We gaan vanaf volgend jaar uitbreiden in Azië en, als alles goed gaat, betreden we binnen enkele jaren ook de Europese en Amerikaanse markt,” aldus CEO Osamu Yunoki tegen Reuters.