Topman verlaat Esprit
bezig met laden...
Nadat
Gisteren kwam het Amerikaanse modemerk – in 1968 opgericht in San Francisco – met plannen om zichzelf terug op de kaart te zetten. Esprit moet weer een 'inspirerend modemerk worden met een duidelijke identiteit en duurzame winstgevendheid'. De komende jaren gaat het merk daarom zo’n 280 euro investeren in een nieuw winkelconcept dat momenteel getest wordt in het Duitse Keulen. Het nieuwe winkelconcept is gebaseerd op een moderne, vrouwelijke en gezellige stedelijke loft. Noten- en eikenhout worden gecombineerd met baksteenmuren, ruw staal en beton. De kleding hangt aan kledinghangers van gerecycled hout. Eerder maakte Esprit al bekend in totaal zo'n 18 miljard Hongkong dollar (1,7 miljard euro) te willen investeren in de toekomst van het bedrijf. Esprit wil onder andere de collecties modischer maken, een trend-divisie oprichten in Parijs, een aparte denim divisie en een ontwerpteam in China, dat zich zal richten op de Aziatische markt.
Om toezicht te houden op het hervormingsplan van Esprit zou de Chief Financial Officer, Chew Fook Aun, regelmatig op en neer moeten reizen naar Europa. Chew zou hier, volgens Esprit, om persoonlijke redenen niet toe in staat zijn.
De 46-jarige Chew, die vanaf februari 2009 in dienst was van Esprit, zal in juni volgend jaar het stokje overdragen aan een nu nog onbekende opvolger. Vorige maand kocht Chew nog 100.000 aandelen van Esprit, nu wil hij zijn loopbaan buiten het modemerk voortzetten.
Modebedrijf Esprit zag haar winst het afgelopen boekjaar flink zakken. De netto-winst viel 98 procent lager uit dan een jaar geleden. De winst daalde van 4,23 miljard Hongkong dollar (395,9 miljoen euro) naar 79 miljoen Hongkong dollar (7,3 miljoen euro).
Ronald van der Vis, CEO van Esprit Holdings Limited erkende eerder al dat het merk haar ziel heeft verloren de afgelopen jaren. "De erfenis van het merk is verwaarloosd en het bedrijf verloor haar klantgerichtheid. Maatregelen als het afstoten van verlieslijdende Amerikaanse activiteiten en winkelsluitingen in Spanje, Denemarken en Zweden zijn nodig om de winst van Esprit te laten groeien. Alles wat we zullen doen zal gericht zijn op de Esprit-vrouw: die mode en stijl op een zelfverzekerde, ontspannen manier, omarmt. Ze zorgt net zo hard voor haar uiterlijk als voor haar dierbaren. Ze wil Esprit, als merk dat haar kwalitatief goede mode geeft, terug."