Voor modeontwerper Tony Cohen was deelname aan New York Fashion Week een logische stap. In februari van dit jaar gaf hij voor het eerst een show in 'the big apple' en 8 september aanstaande is het de tweede keer dat hij daar zijn nieuwe collectie toont. Het is de enige Nederlandsenaam op het officiële programma waar verder onder andere Perry Ellis, Donna Karan, Phillip Lim, Betsey Johnson, Diane von Furstenberg en Zac Posen op staan. "Ik was op zoek naar een internationaal podium, het is New York geworden."
Begin 2005 verliet Tony Cohen het merk Braez dat hij mede opgericht had en lanceerde zijn eigen label Tonyc. Na één seizoen werd het damesmodemerk voluit Tony Cohen genoemd. "Mijn klanten begrepen eigenlijk niet waarom ik mijn eigen merk niet gewoon mijn eigen naam gaf." Het merk deed het vanaf het begin erg goed in het buitenland. "Ter vergelijking," zegt Cohen, "in Duitsland heb ik 75 klanten en in Nederland nul." Hier wordt het merk alleen verkocht in de eigen winkel aan het Rokin in Amsterdam. Binnenkort verhuist deze naar de P.C. Hooftstraat. "Ongeveer 1 procent van onze business komt uit Nederland. Aan verkooppromotie doen wij hier niet." Deelname aan de modeweek in New York was voor hem een logische zet. "Mijn klanten (warenhuizen als Barneys New York, Neiman Marcus, Harvey Nichols en Villa Moda in Kuweit, red.) kwamen al in New York en wij hadden contacten bij de organisatie." Cohen vervolgt: "Het is indrukwekkend hoe professioneel alles daar gaat, maar ook hoeveel politiek erbij komt kijken. Zo is het van belang dat je de juiste stylist vraagt en de goede mensen voor haar en make-up." Dat die je als nieuwe naam op het programma direct een zeker gewicht geven bleek uit de reactie van een journalist van Style.com: "Hair by Ward for Bumble and Bumble. Styled by Annabel Tollman. What on earth? Wie is deze ontwerper en hoe heeft hij Iekeliene Stange zo ver gekregen om de show te openen?" schreef zij. Maar gezien het stijgend aantal verkoopaanvragen en de groeiende naamsbekendheid is New York wel een goed podium voor het Nederlandse merk.
Toch heeft Cohen nog genoeg wensen. "We zijn net begonnen. Het staat nog in de kinderschoenen." Momenteel worden gesprekken gevoerd om in de toekomst misschien winkels in het buitenland te openen. "In het Midden Oosten of in Amerika." En ook het aantal verkooppunten kan nog uitgebreid. Maar eerst is daar de volgende show over twee weken in New York, niet om 9 uur 's ochtends zoals in februari maar op een 'beter' tijdstip aan het einde van de middag. "Opvallend genoeg zijn daar deze keer ook veel Nederlanders bij." De aandacht voor Tony Cohen in eigen land zal de komende periode dan waarschijnlijk eveneens toenemen.