Tonickx: hoofdkantoor als blikvanger
bezig met laden...
Tonickx moest de blikvanger worden op Evolis, het kieskeurige bedrijventerrein van Kortrijk. Alleen creatieve en innovatieve ondernemingen, die bovendien duurzame groei nastreven, mogen zich vestigen op het bedrijvenpark. Tonickx is het tweede bedrijf dat zich op Evolis vestigt. Het eerste bedrijf is architectenbureau AVC dat vorig jaar symbolisch op 10 oktober 2010 haar deuren opende. Maar niet iedereen is blij met Evolis. Patrice Bakeroot van de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka zei eerder deze maand tegen De Standaard: "Als bijna alle beschikbare bedrijfsgrond in de regio zich op het bedrijventerrein Evolis bevindt, kun je niet zo streng zijn. Veel bedrijven die op zoek zijn naar bedrijfsgrond, worden niet toegelaten en moeten afdruipen. Afgewezen bedrijven kunnen bijna nergens anders terecht."
De bouw van het hoofdkantoor van Tonickx verliep ook niet zonder slag of stoot. In januari dit jaar gebeurde er een arbeidsongeval. Een deel van de betonplaten van de eersteverdieping van Tonickx kwam naar beneden. Een werknemer raakte bekneld en zijn onderbenen moesten geamputeerd worden.
Afgelopen vrijdag nam het personeel van het Belgische modebedrijf dan toch echt haar intrede in het gebouw. Vanuit het nieuwe hoofdkantoor wordt de productie in Tunesië - waar het bedrijf 1200 medewerkers in dienst heeft - en Roemenië - met 325 medewerkers - aangestuurd. Ook is een groot deel van het personeel in Kortrijk werkzaam op de styling-afdeling. Het modebedrijf, dat werd opgericht in 1995, wil catwalktrends snel omzetten in commerciële mode. Stoffen worden ontwikkeld in China, Turkije en Europa.
Per week vervaardigt Tonickx 45.000 mode-items als jurken, blouses, tops en pantalons voor vrouwen tussen de 20 en 35 jaar. Het modebedrijf levert rechtstreeks aan Europese ketens als C&A, JBC, Etam, La Redoute en Promod. De jaarlijkse omzet ligt rond de 19 miljoen euro. "Overal worden de hoge kwaliteitseisen streng gecontroleerd. Deze manier van werken garandeert dat Tonickx de juiste producten, op het juiste tijdstip, tegen de juiste prijs aanbiedt aan zijn internationale klanten in de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië," laat het modebedrijf weten. "Hierdoor zijn we klaar voor toekomstige groei."