Tommy Hilfiger zet zich in tegen armoede

“Ik beloof dat ik me meer zal inzetten om mijn ecologische voetafdruk in de wereld te verkleinen,” dat was op een van de tientallen kaartjes te lezen in de wensboom die gisteravond voor de lancering van The Promise Collection

middenin de flagshipstore van Tommy Hilfiger in de P.C. Hooftstraat stond. Met een cocktailparty luidde het merk start van de verkoop van de op Afrika geïnspireerde capsulecollectie in, waarmee zij stichting Millennium Promise wil helpen om voor 2015 extreme armoede te halveren.

OmTommy Hilfiger zet zich in tegen armoede dat doel te bereiken doneert het modelabel 100 procent van de opbrengst van de collectie aan de organisatie. De Promise-lijn bestaat uit 13 stuks voor mannen en 17 voor vrouwen, en strandkleding, sjaals en handgemaakte sieraden en accessoires. De Afrikaanse invloeden zijn terug te zien in de illustraties van het continent op T-shirts, in de bontgekleurde prints op de omslagdoeken en een moderne variant van het klassieke Marokkaanse tuniek.

Sinds 2010 is oprichter Tommy Hilfiger bij Millenium Promise betrokken. Met de Tommy Hilfiger Corporate Foundation steunt de naamgever van het bedrijf al twintig jaar lokale stichtingen en initiatieven op het gebied van onderwijs, welzijn en cultuur in Afrika, naar eigen zeggen om ‘terug te geven’. In Millennium Promise vond hij een medestander. De organisatie is vernoemd naar de millenniumdoelen van de Verenigde Naties, die zijn opgesteld om voor 2015 belangrijke vooruitgang te boeken op het gebied van armoede, onderwijs, gezondheid en milieu. Ze willen bijdragen aan het bereiken van de millenniumdoelen door mensen te leren om zelfvoorzienend te zijn. ”We geloven niet in iemand een vis geven, maar om hen te leren om zelf een vis te vangen,” aldus woordvoerer David Siriri.

Na zijn bezoek aan het Oegandese dorp Ruhiira, dat met hulp van Millennium Promise binnen vijf jaar volledig zelfvoorzienend moet zijn, besloot Hilfiger zich aan te sluiten bij de organisatie. "Het was een diep ontroerende ervaring die mijn leven heeft veranderd,” laat Hilfiger in een reactie weten. “Het was erg confronterend om mensen te zien die niet genoeg water hebben om hun families te voeden en geen toegang hebben tot stromend water en gezondheidszorg: deze mensen worden elke dag geconfronteerd met levensbedreigende situaties.”

Hilfiger doneerde 2 miljoen dollar aan de stichting, waarmee een waterzuiveringssysteem, scholen en ziekenhuizen gebouwd konden worden. Omdat er nog meer hulp en geld nodig is, bedacht de oprichter van het merk The Promise Collection. Hilfiger: “Sinds we betrokken zijn bij het project is er een hoop bereikt, maar er is nog steeds veel te doen. Om fondsen te werven en aandacht te vragen voor deze geweldige organisatie, hebben we The Promise Collection gelanceerd.”

Naast de speciale Promise-lijn is tot 25 april ook een speciale tentoonstelling te zien in de Tommy Hilfiger winkel in Amsterdam. Fotograaf Tom Munro volgde actrice en ambassadrice van het project Katie Holmes in januari toen zij de dorpsbewoners van Ruhiira bezocht om te zien welke vooruitgang het merk en de stichting in het dorp hebben geboekt.

Tommy Hilfiger maakt sinds 2010 onderdeel uit van het Amerikaanse kledingproducent PVH, voorheen bekend als de Philips-Van Heusen Corp. Het modeconcern is tevens eigenaar van Calvin Klein, Izod, Arrow en Bass and G.H. Bass & CO en heeft het licenties in handen van merken als Michael Kors, Kenneth Cole New York en DKNY. Het bedrijf rapporteerde over 2010 een omzet van 5,5 miljard dollar (4,2 miljard euro).

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN