Toby & Bennett: nieuw in de groothandel
bezig met laden...
De verkoop aan consumenten ging via een home shopping model. Bij mensen thuis werd de kleding aan genodigden verkocht. "Leuk om te doen en het ging ook erg goed, maar na een paar jaar konden we niet meer verder groeien." Ook bleken winkeliers moeilijk te bereiken. Daarom heeft het merk besloten het over een andere boeg te gooien. "We hebben een seizoen overgeslagen en Toby & Bennett deze zomer voor het eerst gepresenteerd op de vakbeurs Kleine Fabriek in Amsterdam." Het merk heeft inmiddels een showroom in het WFC in Amsterdam en agenten in België, Luxemburg, Groot- Brittannië en Spanje. Het aantal verkooppunten is nog laag: tien in Nederland, vier in Groot Brittannië en drie in Duitsland, "het is een moeilijke periode" erkent Voortman, "maar voor volgend seizoen liggen veel meer toezeggingen klaar". Gelukkig is er buffer en is het merk flexibel doordat het de productie grotendeels in eigen hand heeft.
Overigens is de directe verkoop aan consumenten niet voorgoed van de baan: de oprichters dromen van een eigen concept store waar niet alleen de kleding maar ook lifestyle artikelen en accessoires te koop zijn. In februari volgend jaar - na de uitlevering van de zomercollectie - gaat bovendien een webshop online.