• Home
  • V1
  • Leads
  • The Revenge is niet mainstream

The Revenge is niet mainstream

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Je zou het kunnen omschrijven als warenhuis, maar toch is dat het niet. Concept stores zijn winkels met verschillende soorten producten als boeken, kleding en servies, waarbij de eigenaren een persoonlijk tintje geven aan de winkel.

Iedere concept store is anders, allemaal zijn ze uniek. Deze week: Petra Reuvers van The Revenge in Utrecht.

De mintgroene

voorkant met in graffiti-achtige letters The Revenge maken meteen een statement voor de winkel. Voor je bij de deur komt is eerst een enorme etalage met een kunstexpositie. Op de achtergrond zijn graffiti tekeningen gemaakt. In de winkel beslaat kleding, en dan met name t-shirts, de meeste ruimte. Wel heeft de winkel een balie met graffiti spuitbussen van Henxs, deze worden verkocht aan kunstenaars en ‘slopers’, zoals Petra ze zelf noemt. Ook is er een gedeelte met schoenen, sieraden, tijdschriften en boeken. De kapsalon heeft een aparte ingang naast de winkel. Het pand bevindt zich nu nog tegenover een bouwput aan de Vredenburg, maar binnenkort verhuist The Revenge naar de Voorstraat. Hoe dat wordt? Een oud Utrechts Jugendstil pand, midden tussen andere originele winkels. Want dat is waar The Revenge bij past.

Waarom zijn jullie begonnen met de conceptstore?
“Wij zijn in 2005 begonnen als drie losse winkels; kledingzaak Lilith, kapper Goodhair en platenzaak Metro. De eigenaren van Goodhair en ik konden wel goed met elkaar overweg, en het leek ons leuk onder een naam te werken. Nu wilden wij wel wat met muziek in de winkel. Een klant vertelde ons vervolgens over Metro, een platenzaak die wel wat met kleding wilden. Zo kwam de platenzaak dus in het pand. Metro is nu failliet doordat er steeds meer gedownload wordt. Maar, we wilden wel een mannelijk gedeelte houden in de winkel. Vervolgens was er een klant die ons wat vertelde over Henxs, die graffiti producten verkopen voor street art supply. Verder is toen ook Change Shoes erbij gekomen. Want Lilith verkocht al wel schoenen, maar nu is er een wat uitgebreider assortiment. De winkel is dus zo gegroeid.”

The Revenge is ook te vinden op festivals en feestjes. Hoe is dat zo gekomen?
“Door Metro hebben wij altijd wat gehad met muziek. Ook verkopen wij kaarten voor festivals. Verder zijn de producten die wij verkopen ook erg geschikt voor festivals. Bijvoorbeeld op Stekkerfest vorig jaar regende het enorm, waardoor veel mensen even hun haar lieten doen. De klanten hier gaan ook niet voor mainstream kleding. Zo heeft kleding onderdeel Lilith een groot assortiment T-shirts, maar dan wel met een verhaal achter de print. Het merk Worn By maakt bijvoorbeeld replica’s van T-shirts die gedragen zijn door beroemdheden.”

Is er door de graffiti en dj workshops meer binding met klanten?
“Ik weet niet of de binding die wij hebben met de klanten perse door de workshops komt. De dj workshops worden namelijk ‘s avonds gegeven door de oude eigenaren van Metro. Met de graffiti workshop merk ik wel dat mensen sneller terug komen, omdat de kinderen die deze workshop doen graag ook graffiti stiften willen. Moeders kijken dan automatisch even naar de kleding. Wij hebben ook zonder workshops binding met de klanten. Ze zijn gewoon betrokken bij de winkel! Want via de klanten zijn we eerst aan Metro en later aan Henxs gekomen. Hoe dat komt? Geen idee.”

Producten die verkocht worden: Boeken, kleding, schoenen, graffiti spuitbussen, tijdschriften, sieraden en zonnebrillen. Ook is er een kapsalon.
Uniek aan de winkel is
: Combinatie tussen kleding, graffiti en een kapper.
Adres
: Tot 1 juli Vredenburg 33, daarna Voorstraat 6.

CONCEPT STORES
revenge