The Gallery: avantgardistische mode voor Russische klant

"Omdat er niet echt een alternatief is staan we hier weer." Het Nederlandse modemerk Rimini heeft een plekje op de beurs the Gallery in Düsseldorf. Maar Bruno Grupstra van het merk is op de eerste dag nog niet laaiend enthousiast.

"We ontmoeten vooral de bestaande klanten in Duitsland, we doen weinig nieuwe zaken."

Na het The Gallery: avantgardistische mode voor Russische klantverdwijnen van de dertig jaar oude beurs CPD concentreert de handel in Düsseldorf zich nu op de showrooms in de Duitse stad. Igedo Company, de organisatie achter CPD, organiseerde voor de derde maal the Gallery. De beurs aan de Cecilienallee presenteert zich als het podium voor avantgarde labels, die in de kleine kamertjes van het gebouw een minishowroom kunnen bouwen. Merken uit het middelsegment zijn ook vertegenwoordigd, zoals uit Nederland labels als Bbandolera en Summum Women.

Een derde van de exposanten op the Gallery is nieuw

"De beurs is nu voor de tweede keer aan de Cecilienallee, in het gebouw Botschaft, en dit is precies de goede locatie," zegt project directeur Elke Sautter. De beursvloer is 5000 vierkante meter groot, verdeeld over verschillende verdiepingen. Bruno Grupstra van Rimini vindt die verdiepingen maar niets. "Verdiepingen zijn nooit goed, zo is er geen eenheid," zegt hij. Vorig jaar had Rimini the Gallery overgeslagen, maar omdat er weinig keuze is, besloot het merk terug te komen. "Voor de busladingen vol met Russen kom ik niet. Ik hoop dat er nog jonge mensen komen, die net een winkel hebben geopend."

Op de modebeurs zijn zo'n 230 collecties te zien. Philipp Kronen, managing partner van Igedo Company in een persbericht: "Elke editie bestaat een derde van de exposanten uit nieuwkomers. Dat betekent dat we inkopers telkens een vers en nieuw merkenpakket kunnen tonen." Of betekenen de vele wisselingen dat modemerken zich niet echt willen binden aan de beurs?

Bij het Noord-Spaanse merk Olga Santoni is het nog onzeker of het label volgend seizoen zal terugkomen. "Dan moeten we eerst goede zaken doen, tot nu toe is het not bad. We komen vooral voor de Russiche inkopers, niet voor de Duitse. Zo'n 90 procent van de bezoekers is Russisch. We hebben een nieuwe agent voor de Russische markt en hij zei dat het belangrijk is, om naar Düsseldorf te gaan," zegt een woordvoerder van het merk.

 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN