• Home
  • V1
  • Leads
  • Terugkeer modelijn Paco Rabanne

Terugkeer modelijn Paco Rabanne

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

'2011 is het jaar dat Paco Rabanne terugkeert in de modewereld'. Met die belofte kondigde het modehuis zijn comeback aan. Eigenaar de Puig Group heeft de Indiaase ontwerper Manish Arora aangetrokken als artistiek directeur.

Arora gaat de confectielijn van Paco Rabanne nieuw leven inblazen. De laatste keer dat kleding van het merk op de catwalk te zien was, was in 2006. Arora gaat met de zomercollectie van 2012 aan de slag, die in oktober tijdens de modeweek in Parijs wordt gepresenteerd.

De Spaanse ontwerper Paco Rabanne startte zijn label midden jaren 60. Rabanne stond bekend als zeer vooruitstrevend. Hij presenteerde futuristische metaalconstructies die hem de bijnaam 'de metaalbewerker van de mode' opleverde. De titel van zijn eerste collectie was 'Twaalf Experimentele en Ondraagbare Jurken in Hedendaags Materiaal'. In het jaar 2000 trok Paco Rabanne zich uit het bedrijf terug. De Puig Group heeft de afgelopen jaren succes geboekt met diverse geurlijnen onder de naam Paco Rabanne (1 Million, Lady Million en Black XS), die afgelopen jaar goed waren voor een omzetstijging van 60 procent, zo liet directeur Vincent Thilloy weten aan vakblad WWD.

Met een quote onderaan het persbericht geeft de gepensioneerde ontwerper zijn goedkeuring aan de nieuwe start. "In 1966 begon ik met twaalf experimentele jurken, meer dan veertig jaar later is het tijd voor nieuwe ervaringen. Het huis Paco Rabanne moet andere dingen brengen, verschillende werelden aanraken, een andere visie hebben en het publiek op een nieuwe manier bereiken. Vanaf heden moeten we de industriële dimensie vermijden en terug naar ambacht, vakmanschap en de productie van kleinschalige collecties." Gesigneerd 'Monsieur Paco Rabanne - January 2011'.

Het bedrijf heeft ook een nieuwe afdeling opgericht, Paco Lab, waarvoor steeds met andere ontwerpes zal worden samengewerkt. In maart komt het resultaat van de eerste samenwerking op de markt: de Britse Judy Blame ontwierp een collectie sieraden en een nieuwe versie van de eerste tas die Paco Rabanne, in 1969, op de markt bracht. Negen nieuwe versies van de historische tas - onder meer in doorzichtig perspex, roze suede en zwart rubber - zijn vanaf volgende maand in ongeveer 35 winkels, waaronder 10 filialen van Comme des Garçons, verkrijgbaar (prijzen lopen van 750 tot 1650 euro).

Paco Rabanne