• Home
  • V1
  • Leads
  • SWOT(I): We Fashion

SWOT(I): We Fashion

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Eerlijke kleding en vooral duurzaamheid gaan over verantwoording nemen voor het milieu en het helpen van lokale productiearbeiders, oftewel een balans tussen ‘People, planet en profit’. Verschillende MVO-initiatieven doen een poging;

FashionUnited analyseert er elke maand één, met behulp van de SWOT(I) methode. Deze maand het initiatief van modeketen WE Fashion.

Wat?
WE Fashion heeft een overeenkomst gesloten met Stichting Partnership Foundation. Deze stichting geeft met 19 ‘Rainbow Homes’ aan ongeveer 1800 straatkinderen onderdak, kleding, gezonde voeding, medische zorg, onderwijs en hulp bij re-integratie. WE startte met de opbouw van een ‘Rainbow Home’ voor 20 tot 150 meisjes in Bangalore in India. De keten zal voor tenminste een periode van 3 jaar sponsoren. Een deel van de sponsorbijdrage komt tot stand via de verkoop van restpartijen van kleding en monsters.

SWOT (I) analyse Strength (sterkte): WE fashion doneerde eerder 21.000 kilo rest- en monsterpartijen aan Sam’s Kledingactie. Uiteindelijk leverden deze partijen in 2010 € 38.000 op. WE Fashion steunde hiermee een project voor de zorg en opvang van straatkinderen in India. Een deel van de opbrengst zal WE in september 2011 voor Rainbow Home gebruiken. De modeketen biedt dus niet alleen hulp aan straatkinderen, op ten duur zal op grote schaal het milieu gespaard worden, doordat restpartijen niet meer worden verbrand.

Weaknesses (zwakte): Een deel van de opbrengst in 2011 gaat als sponsorbedrag naar de opbouw van een nieuwe Rainbow Home. Het is de bedoeling dat het aantal opgevangen, in drie jaar toeneemt van 20 tot ongeveer 150. Dit betekent niet dat deze opgevangen kinderen na drie jaar niet meer hulpbehoevend zijn, voor re-integratie is er misschien een langere periode nodig dan drie jaar. En 20 tot 150 kinderen is een schril contrast met de 10.000 kinderen die nog hulpbehoevend zijn.

Opportunities (kansen): Door een basis te geven aan een kind, neemt WE Fashion maatschappelijke verantwoordelijkheid op zich. De noodzaak dat kinderen een goede basis krijgen is hoog. WE Fashion kan een voorbeeldfunctie als modebedrijf aannemen, door de samenwerking met Stichting Partnership Foundation uit te breiden. Een team van docenten werd opgeleid om kinderen te onderwijzen. Wellicht bestaat de mogelijkheid dat deze kinderen, als zij volwassen zijn in de productiebedrijven van WE kunnen werken, mede gevestigd in het zuiden van India.

Threats (bedreigingen): WE Fashion bouwt aan een goede basis voor zichzelf, maar het gevaar kan bestaan dat er misvattingen ontstaan van kinderarbeid, doordat deze kinderen een opleiding krijgen en worden klaarstoomd voor de eigen bedrijfsvoering. Zorgen voor goede basisbehoeften en zorg aan een kind betekent niet direct dat hiermee de nog mogelijke slechte arbeidsomstandigheden en oneerlijke lonen in fabrieken in dezelfde landen zijn opgelost. Een gevaar kan daarom ook zijn, dat deze zorg als dekmantel wordt gezien.

Issues (kwesties): Fashion en educatie staan centraal in het beleid van WE. De modeketen is van mening dat onderwijs een van de beste middelen is om de vicieuze cirkel van armoede te doorbreken. WE Fashion biedt een goede hand, zolang dit niet in strijd is met ‘de wet’. Zou het bedrijf meisjes laten instromen in de eigen productiebedrijven, dan blijven goede arbeidsopstandigheden, een minimum leeftijd en eerlijke lonen noodzakelijk. En is het belangrijk dat in de gaten wordt gehouden dat meisjes niet verhandeld zullen worden.

SWOT