• Home
  • V1
  • Leads
  • Strelli keert terug met herencollectie

Strelli keert terug met herencollectie

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De modenaam Strelli maakt een comeback op de Belgische markt. Zonder de voornaam Olivier, maar met goedkeuring van Olivier Israël - de zoon van oprichter Nissim Israël - die de merknaam beheert. Strelli Homme is de naam van

het nieuwe herenmodemerk, dat vanaf februari 2014 allereerst via twee flagship stores in Brussel en Gent zal worden verkocht.

Mannenlijn Strelli Homme gelanceerd

Paul Malingreau, Carl Mourisse en Alain De Mol zijn de nieuwe namen achter Strelli Homme. Zij starten het merk opnieuw op. Paul Malingreau was eerder bij het merk betrokken, van 2008 tot 2010 was hij bestuurder. Ook modeontwerper Jacky Franco maakt deel uit van de comeback. Franco werkte ruim dertig jaar samen met oprichter Nissim Israël. Hij was verantwoordelijk voor de herencollecties en is nu hoofd van het designteam. "Daarom was het een logische keuze eerst terug te komen met mannenmode," zegt Thijs Brondeel van perskantoor Turbulence.

Olivier Strelli is een bekende modenaam in België. Het merk werd in 1974 opgericht door Nissim Israël. Hij bouwde een goedlopend bedrijf op dat naast kleding en accessoires voor mannen en vrouwen ook secundaire producten als schoenen, horloges, parfum en beddegoed op de markt bracht met een solide klantennetwerk met verkooppunten in de Benelux, Frankrijk, het Midden en het Verre Oosten. Eind 2008, verkocht Nissim Israël het bedrijf aan zijn zoon Olivier Israël, Jacky Franco en de Franse groep Evercapital. De oprichter zelf deed een stapje terug en werd adviseur. "Het is een beslissing waar ik lang over heb nagedacht. Je moet een bedrijf, zeker wanneer je het zelf hebt opgericht, niet verkopen wanneer het impotent, ziek of dood is. En ik geef de fakkel door aan een team dat ik vertrouw en waardeer," zei Nissim Israël toen.

De nieuwe eigenaren zetten in op groei en openden in korte tijd 22 extra flagship stores, maar de omzet bleef achter en de damescollecties waren sinds de aanstelling van een nieuw ontwerpteam veranderd en minder coherent. Trends.be meldde dat de verkopen terugliepen van 14 miljoen euro in 2007, naar 11,7 miljoen in 2009 naar 5 miljoen in de eerste helft van 2010. In 2008 werd een verlies geboekt van 71.000 euro, in 2009 liep dat op 1,9 miljoen. De agressieve expansie resulteerde in een 'schuldenberg' van 10 miljoen euro. In 2010 moest het bedrijf surseance van betaling aanvragen en werd een reorganisatie doorgevoerd. Er kwam een nieuw commercieel team, strategie en gedelegeerd bestuurder. In Frankrijk werden twintig winkels gesloten. Alleen de winstgevende boetieks bleven bestaan. Maar het tij liet zich niet keren. Medio 2012 legde Olivier Strelli de boeken neer, 22 winkels werden gesloten en 50 mensen verloren hun baan. De faillissementsveiling van de zomercollectie - zo'n 12.000 items - leverde 700.000 euro op.

Strelli Homme is nieuw begin. "Een nieuwe start en een nieuwe naam, maar tegelijk willen de nieuwe eigenaars de link met Strelli niet verliezen," zegt Brondeel. "De collectie zal herkenbaar zijn voor wie Strelli goed gekend heeft. Tegelijk waait er een frisse wind door het label." Volgens de nieuwe website is het een collision (botsing) of casualwear and suiting. Strelli Homme has found a way to tell men that fashion actually can be fun.. "Het designteam heeft nieuwe kijk op de strikte voorschriften van het klassieke tailoring door traditionele regels in vraag te stellen. Dat vertaalt zich in doordachte aanpassingen in de snits maar evenzeer in verrassende combinaties van klassieke modellen en atypische materialen."

Na de start met twee eigen winkels zal Strelli Homme vanaf volgend winterseizoen ook weer verkrijgbaar zijn in de groothandel.

strelli