Sterk halfjaar voor Hermès
bezig met laden...
Omzetgroei geldt voor alle regio's waar Hermès actief is, maar met name in de Verenigde Staten en China. In thuisland Frankrijk steeg de omzet met 21 procent. In Noord en Zuid Amerika steeg de omzet met 34 procent en in Azië (Japan uitgezonderd) met 30 procent. Behalve de eerder genoemde modecollecties en accessoires lieten ook alle andere productgroepen omzetgroei zien. De omzet in zijde & textiel steeg met 29 procent, horloges (plus 30 procent), sieraden (plus 30 procent) en serviezen (plus 25 procent). De omzetgroei in lederwaren was iets minder groot, maar ook plus 15 procent. En de verkoop van parfum steeg met 18 procent.
Hermès kwam eind vorig jaar in het nieuws toen concurrent LVMH aanstalte maakte het bedrijf over te nemen. In korte tijd kocht LVMH meerdere aandelen en bouwde zo een belang op van meer dan 20 procent, in juli is dat belang opnieuw uitgebreid naar nu 21,4 procent. De top van Hermès beschouwde de aankopen als vijandig en riep op die ongedaan te maken. Volgens LVMH-topman Bernard Arnault was de investering juist "amicaal" en "voor de lange termijn". Hermès wacht nu op een beslissing van het Franse hof, welke op 15 september wordt verwacht, inzake het verzoek om meer dan 50 procent van het aandelenkapitaal van het bedrijf te bundelen in een privé holding. De stap heeft al groen licht gekregen van de Franse marktautoriteit, maar wordt aangevochten door de Franse vereniging van minderheidsaandeelhouders (ADAM).
Foto 1: De onlangs gelanceerde Hermes Kelly Picnic bag.
Foto 2: Promotiefoto's van de Hermes Kelly Picnic bag.