• Home
  • V1
  • Leads
  • Spaanse mode herstelt traag na de crisis

Spaanse mode herstelt traag na de crisis

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Door de economische crisis is de Spaanse modewereld gestagneerd en het kost nu veel moeite om uit het slop te geraken. De stagnatie van het binnenlands verbruik is verwoestend geweest voor kleine bedrijven, maar de grote motoren

van de sector halen ondertussen weer positieve cijfers.

Toch zindert de crisis nog na en dat is te zien aan de verkoopcijfers. Uit gegevens van de Spaanse raad voor textielindustrie (Cityc) blijkt dat de verkoop in 2009 met 15,7 procent is gedaald. Hoofdoorzaak: het zwakke verbruik in het binnenland. In de export van textielproducten is een duidelijk herstel van 9,5 procent, terwijl volgens het informatiecentrum over textiel en confectie de export van kledij stagneert. Het centrum verwacht dat deze trend van licht herstel zal worden voortgezet, wat zou betekenen dat de ergste fase van de crisis is overwonnen en dat de Spaanse concurrentievoorwaarden zullen verbeteren.

Wat modebeurzen betreft waren er op de laatste editie van The Brandery in Barcelona 57 procent meer bezoekers dan bij de zomereditie, en 4 procent meer dan bij de vorige wintereditie. De exposanten waren over het algemeen tevreden over de beurs. Toch werd het aantal bezoekers dat door de organisatie werd verwacht, namelijk 17.000 man, niet gehaald.
Volgens de organisatoren werd de internationale kindermodebeurs FIMI in Valencia van juni laatstleden afgesloten in “een sfeer van hernieuwde hoop van de sector”. En voor het nieuwe seizoen lijken beurzen zoals Modacalzado+Iberpiel behoorlijk optimistisch. De laatste editie van de internationale modebeurs van Madrid (Salón Internacional de Moda de Madrid), een van de belangrijkste beurzen in Spanje, is met een heel gunstige balans geëindigd.

Ondertussen wijzen de resultatenrapporten van de grote ketens op een groei die niet noodzakelijk wordt veroorzaakt door het binnenlands verbruik, maar die de handel wel verstevigt. Zo is de omzet van de Inditex groep tussen 1 februari en 7 juni 2010 met 13 procent gestegen.
Mango zou de volgende vijf jaar het aantal winkels willen verdubbelen, van 1400 naar 3000, en werkt ook verder aan het project van een outlet van 10.000 vierkante meter. Bij Desigual verwacht men voor 2010 een stijging in omzet van 450 miljoen euro, dat is ongeveer 50 procent meer dan het afgelopen boekjaar.

De meerderheid van de buitenlandse bedrijven die in Spanje zijn gevestigd, behouden hun positie, en dus ook hun inzet bij het nakende herstel van de economie. “We hebben 26 franchises in Spanje en we willen nog uitbreiden, zowel met de bestaande franchisenemers als met nieuwe,” vertelt Peter Dankaerts, commercieel directeur van G-Star voor Spanje en Portugal. “De groeiperspectieven zijn goed, we denken dat we in 2015 ongeveer 80 franchises zullen hebben," voegt hij eraan toe. De Ierse keten Primark kende dit jaar tot nu toe een stijging van 17 procent, maar andere ketens, zoals River Island, hebben de deuren van hun winkel in Barcelona moeten sluiten.

Ook modeontwerpers bleven niet gespaard, er werden winkels gesloten en ook nieuwe winkels geopend. "Alma Aguilar en Lemoniez in Madrid en Ailanto in Barcelona zijn daar een voorbeeld van: zeer verfijnde ontwerpers die hun winkel zelf rechtstreeks beheren en producten aanbieden tegen betaalbare prijzen," legt Modesto Lomba uit, de voorzitter van Acme, de vereniging van Spaanse modeontwerpers.
Custo Dalmau geeft toe dat dit geen goede tijden zijn. “Uiteraard werd Spanje erg getroffen door de crisis maar een mens moet duidelijke prioriteiten stellen. Ik organiseer al vijf jaar modeshows in Barcelona en ik zal dat blijven doen”, zegt de ontwerper.

Voor nieuwe ontwerpers zoals Zazo&Brull is de situatie nog moeilijker. Zij beweren dat de crisis “een drastische daling van de prijs van de producten heeft veroorzaakt en er ook voor zorgt dat de meest zwakke bedrijven verdwijnen." Desalniettemin heeft het merk een nieuwe strategie aangewend door in Barcelona een eerste rechtstreeks verkooppunt te openen waar het resultaat “meer dan voldoende” was, en nu zoekt het merk naar nieuwe internationale markten.

Van onze correspondenten in Barcelona

Inditex
Mango
Spanje
The Brandery