Slaapfeestje met kussengevecht bij Bas Kosters en Zeeman

"Pyjamaparty!" roept een uitgelaten Bas Kosters. De modellen, die in een groot bed in het midden van een loods liggen, worden wakker. En in de Bas Kosters voor Zeeman ondermodecollectie dansen ze op muziek van Kinderen voor Kinderen

en de Spice Girls. Kosters lacht: "Ik wilde al veel langer met Zeeman in zee gaan, hahaha."

InSlaapfeestje met kussengevecht bij Bas Kosters en Zeeman een loods aan de Amsterdamse Cruquiusweg, tonen de Nederlandse textielsuper Zeeman en modeontwerper Bas Kosters de resultaten van hun samenwerking. Kosters noemt zijn mode: 'een speelse collectie voor volwassenen, die van het leven genieten'. De ontwerper speelt met kinderlijke onschuld. Tijdens de lancering noemt hij de modellen steevast 'kinderen', maar ondertussen paraderen ze wel met blote borsten tijdens een kussengevecht en swingen ze hun heupen sensueel op de maat van de muziek heen en weer.

De collectie zelf bevat pyjamabroeken, hemden, slips, hipsters en boxers voor dames en heren, met vrolijke kleuren als geel, blauw en rood. Matrozentatoeages en de jaren zeventig vormden een inspiratiebron voor de ontwerper. "Ik ontwerp eigenlijk nooit onder- of nachtmode," bekent Kosters bij de presentatie. "Maar voor Zeeman is ondermode juist heel belangrijk."

Wilma Veldman, inkoopdirecteur van Zeeman, geeft bij de lancering van de collectie toe dat ze de samenwerking in het begin helemaal niet zag zitten. "Toen het marketingteam opperde om een samenwerking met een ontwerper aan te gaan dacht ik: 'Zeeman en design?' En: 'een samenwerking, nadat ieder modebedrijf al een collectie heeft gemaakt met een ontwerper?' Maar toen ik Bas sprak, was ik om." Kosters is volgens Veldman namelijk helemaal niet zo design, hij zet zich, met zijn anti-fashion-filosofie juist af tegen het geijkte modebeeld. "En hij vertelde dat hij vroeger ook onderbroeken kocht bij Zeeman, van de klassieke witte. Dat vond ik zo leuk," lacht ze.

De samenwerking zelf liep volgens de partijen soepel. Kosters geeft meerdere malen aan hoe geweldig hij het vindt om voor Zeeman te ontwerpen en dat zijn collectie nu bij zo'n 1230 winkels ligt, in vijf landen. En Veldman zegt: "Bij Zeeman werken we heel strak en efficiënt. Alleen op die manier kunnen we onze kleding zo goedkoop produceren. Maar Bas bedacht elke dag wel weer iets anders." Toch ligt de collectie nog steeds voor een spotprijsje in de winkels. Slips en hipsters kosten 2,99 euro. Boxers en hemden 3,99 euro. En een gestreepte pyjamabroek kunnen consumenten voor 8,99 euro mee naar huis nemen.

De Bas for Zeeman collectie is de vijfde actie van Zeeman in anderhalf jaar tijd. De discountketen, in 1936 opgericht door Jan Zeeman, wilde eigentijdser en verrassender worden. Het Zeeman-merk had een update nodig en kwam met acties als de Muts Have, de gratis gele Zeeman-boxer, de lijn van Frank op de Amsterdam International Fashion Week, en de nieuwste actie: Destroy Your Jeans.

De ondermode en nachtkledingcollectie van Bas Kosters voor Zeeman is vanaf 19 september verkrijgbaar in alle Zeeman vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Lees meer over de nieuwe koers van Zeeman in de oktober editie van FashionUnited.

Yasmine Esser



Video: Fashionnewz.nl
 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN