• Home
  • V1
  • Leads
  • Sixties pop-up straat in Brugge

Sixties pop-up straat in Brugge

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Niet één pop-up winkel, maar een complete pop-up winkelstraat is dit voorjaar te bezoeken in Brugge. Een aantal leegstaande panden aan de Lange Vesting, net buiten het stadscentrum, wordt van 8 tot en met 11 mei omgevormd tot tijdelijke winkelstaat in de sfeer van de Londense jaren zestig.

Het project, dat de naam London Calling kreeg, is een initiatief van handelsverbond Charmecollectief, een samenwerking van vijf Brugse ondernemers. De ondernemers willen een tegenwicht bieden aan de grote winkelketens.

Pop-up straat bedoeld om van Brugge hippe winkelstad te maken

“We willen als collectief onze eigen winkels in de kijker zetten, maar ook Brugge als winkelstad profileren,” licht Sophie Huys, een van de initiatiefnemers, toe. “Brugge wordt vaak gezien als conservatief, met mooie trapgevels, maar is als winkelstad niet vergelijkbaar met Antwerpen en Gent. We willen de stad een hipper imago geven en denken dat een pop-up winkelstraat daarbij helpt. Het is iets nieuws en origineels, wat nodig is om op te vallen tussen de vele concurrenten. Klanten willen tegenwoordig een extraatje.”

Charmecollectief organiseert sinds de oprichting in 2007 elk jaar een evenement in Brugge om zelfstandige boetieks te promoten. Daarbij neemt het iedere keer een andere stad als uitgangspunt. Steden als Venetië en Parijs kwamen in het verleden al voorbij. De stad van dit jaar, Londen van de jaren zestig, past perfect in het hippe plaatje dat Charmecollectief wil laten zien. Huys legt uit: “Dan denk ik aan de oude huizen, de graffiti, de underground scene en de vele initiatieven. Die Londense sfeer willen we neerzetten in de pop-up straat. De leegstaande panden, dat zijn allemaal voormalige particuliere woningen, worden veranderd in een soort witte boxen. Ze worden dus vanbinnen helemaal wit geschilderd. Aan de buitenkant worden ze bewerkt door de Brugse kunstenaar Stefaan De Croock, die ze van street art voorziet. Er is onder andere een gin and tonic café met jukebox en een fish and chips restaurant, we organiseren een high tea en een sixties band treedt op.”

In totaal zijn er zeven zelfstandig ondernemers aanwezig in de pop-up winkelstraat: de vijf leden van Charmecollectief (een restaurant, een café, een juwelierszaak, een interieurzaak en modeboetiek Villa Maria) en twee partners (een koffie- en theewinkel en schoenenwinkel Danneels). Iedere zaak krijgt zijn eigen pand en mag op de begane grond de ruimte naar eigen smaak inrichten. “De witte ruimtes zijn de basis, verder stellen we geen eisen. Een complete Londense look is leuk, maar natuurlijk niet voor iedereen haalbaar. Sommige deelnemers zullen dus alleen wat details toevoegen, maar het moet wel hip zijn. Ook weer niet te extreem,” voegt Huys lachend toe, “want het blijft toch wel Brugge.”

Tailoring shop wordt deel van pop-up straat met Londens thema

Isabel Danneels van schoenenwinkel Danneels heeft nog maar net besloten om mee te doen aan London Calling. De winkel staat in dezelfde straat als de leegstaande panden, dus het leek haar logisch deel te nemen. “Schoenen zijn een goede toevoeging op het geheel. Klanten kunnen er straks terecht voor kleding, schoenen, een restaurant. Het wordt net een echt stadje.” Danneels is van plan een kleine pop-up store in haar eigen winkel te maken, die er uit gaat zien als een klein huis. Verder geeft ze de etalages een Londens thema, met schoenen in Britse stijl. “We blijven in onze eigen winkel, aangezien die pal naast de pop-up stores staat.”

Modewinkel Villa Maria, met labels als 7 For All Mankind, Natan, Gerard Darel en Paul and Joe, zal het Londense thema aangrijpen om een nieuw concept te presenteren. De winkel was al van plan tailor made pakken te verkopen en zal tijdens London Calling een tailoring shop in Savile Row stijl inrichten.

Foto: Stefaan De Croock - Etalage in Gent

Danneels
London Calling
Pop Up Store
pop-up straat
Villa Maria