• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Showrooming geen grote trend’

‘Showrooming geen grote trend’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Beschikbaarheid van internet voor consumenten in fysieke winkels, leidt niet direct tot showrooming. Volgens Amerikaans onderzoek van JiWire pakken veel klanten zelfs hun smartphone om naar de website van de winkel te gaan,

waar ze op dat moment zijn. Ook uit een onderzoek van Q&A Research & Consultancy bleek onlangs dat het best mee valt met showrooming.

1400

consumenten werden ondervraagd voor het onderzoek - JiWire’s Mobile Audience Insights Report - naar de invloed van beschikbaarheid van Wifi in winkelcentra. 93,6 procent van de respondenten gebruikt zijn smartphone in de winkel. Zes op de tien consumenten pakt in een winkel de telefoon om meer informatie over een product te zoeken. Mannen grijpen vooral naar hun mobieltje in elektronicazaken, terwijl vrouwen vooral hun telefoon pakken in kledingwinkels en restaurants. In modezaken zoekt 25,9 procent van de ondervraagden hun gsm op.

Hoewel de helft van de consumenten online prijzen vergelijkt, zoekt maar zo’n 15 procent naar een andere locatie om het product te kopen. Conclusie van het onderzoek: het valt dus best mee met showrooming, waarbij consumenten producten in stenen winkels gaan bekijken, maar het later bij een concurrerende webshop bestellen tegen een lagere prijs. Als retailers toch bang zijn voor showrooming, moeten ze vooral vrouwen in de gaten houden. Zij zoeken graag naar de beste deal. Mannen snuffelen eerder op het web naar reviews, dan naar goedkopere opties.

Ook Q&A Research & Consultancy neemt dat showrooming een minder grote trend dan vaak wordt gedacht. Consumenten vinden dat het niet altijd gemakkelijk is om naar goedkopere producten te zoeken. Het onderzoeksbureau ondervroeg onlangs in opdracht van Retailnews 2800 Nederlandse consumenten en 240 winkeliers.

Wie toch tips wil om showrooming tegen te gaan: retailers kunnen het beste investeren in loyaliteitscampagnes en persoonsgebonden kortingen en dagelijkse deals via smartphones. “De meest effectieve manier om showrooming te verslaan is consumenten persoonlijke prijzen en kortingen te bieden via hun mobiele telefoon,” zegt Anne Zybowski, directeur van marktonderzoeksbureau Kantar, tegen the Wall Street Journal. Uit het onderzoek van JiWire blijkt dat consumenten vinden dat gratis Wifi de winkelervaring verbetert. Retailers moeten zich vooral daarom afvragen hoe ze de techniek in hun voordeel kunnen inzetten.

Q&A
Q&A Research & Consultancy
showrooming