• Home
  • V1
  • Leads
  • SATC: The Movie verdeeld ontvangen

SATC: The Movie verdeeld ontvangen

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De film gaat in Nederland pas op 12 juni in première, maar in andere landen zijn de eerste oordelen over Sex and the City: The Movie al geveld. En die zijn niet onverdeeld positief. De film zou voorspelbaar, materialistisch en braaf zijn. Maar over één ding is iedereen het eens: De rol

van de mode valt niet over het hoofd te zien.

Drie jaar geleden zochten de vier heldinnen van tv-serie Sex and the City naar de mooiste schoenen, tassen en de leukste mannen. Drie jaar later in de film zijn hun levens zo veranderd dat heel andere vraagstukken een rol spelen. Carrie schrijft geen columns meer, maar boeken. Ze zoekt niet meer naar een man, maar naar een geschikt appartement om met hem in samen te wonen. Miranda en Steve wonen met hun zoontje in Brooklyn. Charlotte heeft een dochtertje geadopteerd en Samantha is verhuisd naar Los Angeles waar ze de PR voor haar vriendje Smith doet.

De vraag is niet meer met wie de dames seks hebben, maar hoe vaak ze het nog doen. En daarmee is de film niet geschikt voor alle doelgroepen. Mannelijke recensent Roger Friedman van Fox News klaagt: "Straight guys are likely only to see this film under pain of death from their significant others. Me, I got lost during the first fashion montage of clothes that would have made 'Dynasty' look modest." En seksegenoot Will Pavia van Timesonline schrijft, heel Carrie-achtig: "Misschien was ikzelf wel het probleem. Want alle mensen om me heen, die in het bezit waren van meer dan één X-chromosoom, zagen eruit alsof ze heel erg genoten."

Er valt volgens de recensenten nog meer op de film aan te merken: Sommigen betreurden het wegvallen aan het pikante en grappige seksleven van de personages, anderen waren van mening dat het de film aan avontuur of samenhang ontbrak.

Desondanks is de kans groot dat de film evenals de tv-serie een inspiratiebron vormt voor mensen met beroepsmatige of persoonlijke interesse voor mode. Colin Bertram in de NY Daily News doet de veelbelovende voorspelling: "Styliste Patricia Field heeft genoeg merken verzameld om fashionistas in iedere scene te doen watertanden." Celia Walden van de Britse Telegraph voegt daar nog eens fijntjes aan toe: "In het eerste half uur worden zoveel labels op op de kijker afgevuurd, het lijkt wel een tot leven gewekte fotoreportage uit Vogue."

SATC