Report: Paris haute coutureweek

De Galliano-affaire werpt nog steeds een schaduw over Parijs en dus ook over de haute coutureweek. Daarom slaat Christian Dior komende winter een nieuwe weg in, onder creatief toezicht van Bill Gayten. En het Franse modehuis

is niet de enige. Couturiers lijken te zoeken naar oriëntatiepunten en nieuwe strategieën.

DReport: Paris haute coutureweek it seizoen was het officiele programma van de haute coutureweek net zo druk als de zalen bij populaire catwalkpresentaties. Van 4 tot en met 7 juli zijn 23 modeshows ingepland, wat neerkomt op acht shows per dag. Het even bezette onofficiële programma stelde modejournalisten ook dit keer voor het eeuwige dilemma: focus op de grote modehuizen of een gokje wagen bij een minder bekende ontwerper als Yiqing Yin - die dit jaar de tweede modeprijs van het Franse ANDAM won, in de hoop een belangrijke ontdekking te doen?

Veel couturiers gingen voor een soort ‘nieuwe luxe op maat’. De haute couturecreaties zijn minder opzichtig en draagbaarder. Een voorbeeld: een simpel T-shirt van katoen wordt bij Didit Hediprasetyo gedragen over een rechte rok met een verenriem, en bij Christophe Josse over een grijze rok van synthetisch rubber.

Franck Sorbier is zo’n ontwerper die een nieuwe marketingstrategie toepaste. Hij heeft, in de hoop zijn financiële problemen het hoofd te bieden, zijn show toegankelijk gemaakt voor het grote publiek door betaalde plaatsen aan te bieden. Prijzen van de kaartjes varieerden tussen 31 en 8.000 euro. Zangeres Shy’m gaf als toegift een optreden.

De Nederlandse ontwerper Iris van Herpen, dit jaar gastlid, blijkt meester in het maken van draagbare kunst: 3D-geprinte creaties met een futuristische ondertoon. Van Herpen’s show werd dan ook aandachtig gevolgd door ontwerpers Manish Arora, Julien Fournié en Steffie Christiaens. Haar ontwerpen van revolutionaire materialen als plastics en kunstvezels, vonden hun oorsprong in architectuur, maar ook scheepsbouw en toegepaste mechanica.

Bij de Braziliaan Gustavolins voerden recycling en duurzaamheid de boventoon. “Stukjes weefsel weer tot leven brengen en iets moois maken van bijna niets” was volgens de ontwerper het thema van zijn tweede haute couture collectie. Voor de elf creaties had Gustavolins restjes stof (gaas, zijde, georgette en bont) georganiseerd als mozaïek.

Hoewel verschillende marketingstrategieen tijdens haute coutureweek werden toegepast hoeft een commerciële collectie “waar niet teveel achter steekt en die voor iedereen duidelijk is” volgens Didier Grumbach, président van de Chambre, niet perse gepresenteerd te worden op de catwalk. Verrukt over het schedule met terug van weggeweest Azzedine Alaïa en Jean Paul Gaultier en nieuwkomers als Giambattista Valli, Maxime Simoëns, Alexandre Vauthier of Julien Fournié, stelt Grumbach dat het programma “de rijkdom aan Parijse Haute couture weerspiegelt”.

Van onze correspondent in Parijs

Klik hier voor meer video's van Haute Couture Fashion Week in Parijs.
 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN