• Home
  • V1
  • Leads
  • Repetto; van ballerina's naar kleding

Repetto; van ballerina's naar kleding

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Van ballerina's naar een kledinglijn; het Franse Repetto zet de stap. Eind 2012 lanceert het merk een lijn bovenkleding. De eerste collectie bestaat uit 25 items in 80 variaties en wordt ontworpen door Emilie Luc-Duc die

daarvoor bij Vanessa Bruno en Dior Kids werkzaam was. De lijn zal vanaf begin volgend jaar in Frankrijk en Italië worden verkocht. "Als dat een succes is, kan het daarna overal een succes worden," zegt CEO Jean-Marc Gaucher.

Rep

etto gaat in 1947 van start in Parijs. Rose Repetto, moeder van choreograaf Roland Petit, maakt en verkoopt balletschoenen. Spitzen en dansschoenen is waar het de eerste jaren om draait, maar als het bedrijf in 1956 een bestelling krijgt voor een paar knalrode ballerina's voor de Franse filmster Brigitte Bardot en zij draagt die in 'Et Dieu Crea La Femme' is een modesucces geboren.

Het overlijden van Rose Repetto in 1984 markeert het begin van een moeizame periode waarin het bedrijf een aantal maal wisselt van eigenaar, maar steeds verder wegzakt. In 1999 wordt het bedrijf overgenomen door Jean-Marc Gaucher. Gaucher loodst Repetto in 2002 door een faillissement en gooit het roer om. Samenwerkingen met beroemde ontwerpers volgen, zoals met Issey Miyake, Yohji Yamamoto, Comme des Garçons en Karl Lagerfeld. De nieuwe eigenaar concentreert de productie in een fabriek in de Dordogne, neemt afscheid van oubollige winkeltjes en focust op hippe zaken zoals Galleries Lafayette, Berdorf Goodman en Harvey Nichols. Repetto is synoniem geworden met ballerinaflatjes in alle kleuren van de regenboog. Het aanbod is uitgebreid met aan dans gerelateerde modellen zoals de T-strap (tango), 'Oxfords' (tapdans) en 'Mary-Janes'. Ook zijn er schoenencollecties voor heren en kinderen bijgekomen. Winkelverkoopprijzen liggen rond 175 euro en hoger per paar. Het bedrijf maakt zelf geen cijfers bekend, maar de omzet wordt in de Franse media geschat op zo'n 30 miljoen euro. Er zijn tien eigen winkels in Frankrijk en ook in Londen, New York, Los Angeles en Hongkong. Voor 2013 staat de opening gepland van meer monobrands in onder meer Shanghai en in Milaan, Rome en Venetië.

Naast de populaire modeschoenen verkoopt Repetto nog steeds balletschoenen en spitzen, tutu's en beenwarmers. Met een winkelverkoopprijs van zo'n 60 euro zijn de dansschoenen niet de belangrijkste omzetmakers, maar het blijft wel onderdeel van de core business en het imago van het bedrijf. Inmiddels maken ook tassen, kleine lederwaren deel uit van het assortiment. Eind 2011 wordt een licentieovereenkomst gesloten met Interparfums, de eerste geurlijn wordt begin 2013 verwacht. Bovenkleding lijkt een volgende logische stap.

Foto boven: Brigitte Bardot met rode ballerina's
Foto onder: Repetto x Comme des Garçons uit 2004

 

Repetto