• Home
  • V1
  • Leads
  • Puig koopt Jean Paul Gaultier

Puig koopt Jean Paul Gaultier

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Spaanse Puig, onder meer bekend van de merken Nina Ricci en Paco Rabanne, heeft een meerderheidsbelang genomen in het Franse modehuis Jean Paul Gaultier. Puig heeft 16 miljoen euro betaald voor 45 procent van de aandelen,

het belang dat in handen was van luxeconcern Hermès. Couturier Jean Paul Gaultier heeft zijn eigen belang in zijn onderneming van 55 procent, teruggebracht tot onder de 50 procent; hoeveel precies is niet bekend.

In een gezamelijke verklaring staat dat Gaultier een keyaandeelhouder blijft omdat “hij oprichter is van het bedrijf dat zijn naam draagt en bijdraagt aan het imago.” Ook blijft hij de creatieve leiding voeren. Hermès krijgt naast de som van 16 miljoen euro voor het aandeel ook een terugbetaling van een lening ter grootte van 14 miljoen euro. De verkoop van het belang zou Hermès een boekwinst opleveren van 30 miljoen euro in 2011.

Puig is het zevende grootste parfumhuis ter wereld. In 2010 haalde het bedrijf een omzet van 1,2 miljard euro. De winst kwam uit op 130 miljoen euro, een stijging van 57 procent ten opzichte van van de winst in 2009. “Ik ben ervan overtuigd dat de alliantie met Puig het modehuis JPG naar nieuwe hoogte zal tillen,” zegt Hermès CEO Patrick Thomas in het persbericht.

De 59-jarige Gaultier zegt ook blij te zijn met “de support voor toekomstige ontwikkelingen.” Jean Paul Gaultier leed afgelopen jaar een verlies van ongeveer 2,5 miljoen euro. De voornaamste inkomsten van het modehuis kwamen uit licenties voor de prêt-a-portercollectie voor vrouwen en de verkoop van parfums: de onmiskenbare torso’s, voor dames geïnspireerd op Madonna’s puntbeha – een van Gaultier’s meest typerende ontwerpen.

Manuel Puig, vice-voorzitter van Puig en voorzitter van Nina Ricci, wordt de nieuwe directeur van Jean Paul Gaultier. De koop van het modehuis maakt deel uit van het plan Puig’s positie in de modebranche te versterken, vertelt Manuel Puig. Volgens modejournalist Karin Kuijpers is Puig de laatste twee jaar al strategisch bezig met het overnemen van bedrijven om hun merk te vergroten.

Hermès besloot vorige maand het belang in het modehuis Jean Paul Gaultier na een periode van elf jaar van hand te doen. Daarmee kwam, na het afscheid van Gaultier als creatief directeur van Hermes in 2010,
een definitief eind aan de jarenlange samenwerking tussen de twee
bedrijven.

Hermès
Jean Paul Gaultier
Puig