Puig koopt Jean Paul Gaultier
bezig met laden...
Puig is het zevende grootste parfumhuis ter wereld. In 2010 haalde het bedrijf een omzet van 1,2 miljard euro. De winst kwam uit op 130 miljoen euro, een stijging van 57 procent ten opzichte van van de winst in 2009. “Ik ben ervan overtuigd dat de alliantie met Puig het modehuis JPG naar nieuwe hoogte zal tillen,” zegt Hermès CEO Patrick Thomas in het persbericht.
De 59-jarige Gaultier zegt ook blij te zijn met “de support voor toekomstige ontwikkelingen.” Jean Paul Gaultier leed afgelopen jaar een verlies van ongeveer 2,5 miljoen euro. De voornaamste inkomsten van het modehuis kwamen uit licenties voor de prêt-a-portercollectie voor vrouwen en de verkoop van parfums: de onmiskenbare torso’s, voor dames geïnspireerd op Madonna’s puntbeha – een van Gaultier’s meest typerende ontwerpen.
Manuel Puig, vice-voorzitter van Puig en voorzitter van Nina Ricci, wordt de nieuwe directeur van Jean Paul Gaultier. De koop van het modehuis maakt deel uit van het plan Puig’s positie in de modebranche te versterken, vertelt Manuel Puig. Volgens modejournalist Karin Kuijpers is Puig de laatste twee jaar al strategisch bezig met het overnemen van bedrijven om hun merk te vergroten.
Hermès besloot vorige maand het belang in het modehuis Jean Paul Gaultier na een periode van elf jaar van hand te doen. Daarmee kwam, na het afscheid van Gaultier als creatief directeur van Hermes in 2010,
een definitief eind aan de jarenlange samenwerking tussen de twee
bedrijven.