• Home
  • V1
  • Leads
  • Publieksfavoriet Simons moet besmette naam Dior redden

Publieksfavoriet Simons moet besmette naam Dior redden

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Na een zoektocht van meer dan een jaar naar een nieuwe hoofdontwerper en tientallen geruchten over mogelijke kandidaten heeft Dior eindelijk een nieuwe creatief directeur: Raf Simons. De 44-jarige Belg is het tegenovergestelde van zijn

flamboyante voorganger John Galliano. Ongetwijfeld een bewuste reden van moederbedrijf Louis Vuitton Moët Hesseney (LVMH). Simons, die het de afgelopen zes jaar bij Jil Sander heeft geschopt tot publieksfavoriet, is de ideale opvolger om Dior van haar besmette naam door de anti-semitistische en racistische uitspraken van Galliano af te helpen.

Want ondanks dat de jaarcijfers niet onder de rel hebben geleden die Galliano veroorzaakte toen in februari 2011 het filmpje uitlekte waarop te zien is hoe hij anti-semitistische opmerkingen maakt en zijn waardering uitspreekt voor Hitler – de winst groeide in 2011 zelfs met met 21 procent naar 1 miljard euro – is het luxemerk het afgelopen jaar diep gebukt gegaan onder de rechtszaak die volgde. Het dieptepunt kwam toen Oscar-winnares en Miss Dior boegbeeld Natalie Portman, zelf van Joodse komaf, openlijk weigerde in verband te worden gebracht met Galliano. Op de Academy Awards verscheen de actrice daarom in een jurk van Rodarte in plaats van in de geplande Dior-creatie.

O

ok de eerste collectie zonder Galliano zorgde meteen voor kritiek. Bill Gayten, de voormalig assistent van Galliano die sinds het ontslag de leiding over Dior had gekregen, ontving de ene na de andere slechte recensie door het tutti-frutti kleurenpallet van zijn couturejurken en zijn clowneske hoofddeksels van kubussen en ballen in suikerspinkapsels.

Het had onder Galliano juist altijd gewerkt, die theatrale collecties. Liet de ontwerper zich inspireren door ruimtevaart, dan verscheen hij na de show zelf als een ware astronaut op het toneel. Enerzijds zijn grootste kracht, anderzijds hetgeen dat hem mogelijk de kop heeft gekost. Een collega vergeleek Galliano tegen de Britse Vogue met een method actor. “Net als een method actor ontwerpt Galliano niet gewoon een collectie, hij wordt de collectie. Elk deel van de collectie wordt een rollenspel.” Doordat Galliano zo op ging in zijn collecties, raakte hij verslaafd aan medicijnen en alcohol. Naar eigen zeggen is dat ook de oorzaak geweest van zijn uitlatingen.

Omdat Gayton niet de capaciteiten bleek te bezitten om Galliano op te volgen, begon voor Dior een maandenlange zoektocht naar een geschikte opvolger. Marc Jacobs, Haider Ackermann, Azzedine Alaïa, Alber Elbaz: allen zijn volgens geruchten met het modehuis in gesprek geweest. Hoewel Dior een van de meest gerespecteerde modehuizen is, bedankten allen voor de baan. Jacobs bleef liever bij Louis Vuitton, omdat Dior naar verluidt niet genoeg bood. Alaïa weigerde zijn vrijheid voor het modehuis op te geven en Elbaz had net zijn draai gevonden bij Lanvin. Ook Ackermann sloeg het aanbod af, mogelijk omdat hij al op de reservelijst staat van Chanel. Karl Lagerfeld liet onlangs weten Ackermann te zien als zijn enige waardige opvolger en het zou gezien Lagerfelds' bejaarde leeftijd niet geheel onlogisch zijn om alvast Ackermann te strikken als opvolger.

De van oorsprong meubelontwerper Raf Simons, die op aanraden van Linda Loppa, toenmalig hoofd van de modeafdeling van de Antwerpse mode-academie in 1995 zijn eigen mannenlabel opzette, kwam pas later in beeld. LVMH-topman Arnault besloot in oktober in gesprek te gaan met Simons, nadat hij met zijn minimalistische doch romantische interpretaties van het huwelijk wederom hoge ogen had gegooid. Door de midi-rok terug te brengen op de catwalk zette hij de zoveelste trend. Zijn gifgroene en feloranje maxi-rokken uit zijn zomer 2010 collectie en zijn skipakken uit winter 2011 vonden al eerder gretig aftrek.

In juli presenteert Simons zijn eerste couturecollectie
voor Dior
Ook als ontwerper groeide Simons. In zijn zes jaar bij Jil Sander liet hij de sterke lijnen en vormen uit zijn tijd als meubelmaker definitief van zich afglijden en breidde hij zijn minimalitische handschrift uit met vrouwelijkere silhouetten en referenties naar couture uit de jaren vijftig. Bewust of onbewust had hij zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot de ideale opvolger van John Galliano bij Dior, dat bekend staat om haar ultra-vrouwelijke en romantische collecties.

Toen Simons in januari de boeketten uitzocht bij zijn favoriete bloemist in zijn woonplaats Antwerpen voor zijn laatste show als hoofdontwerper van Jil Sander, moest de deal al rond zijn geweest. En bij de minutenlange staande ovatie die volgde na de show en hem tot tranen toe roerde, moeten ook de emoties voor wat hem te wachten zou gaan staan bij Dior hebben meegespeeld. Terwijl heel de modewereld dacht dat Simons zijn ontslag had gekregen omdat naamgeefster Jil Sander terug wilde naar haar label, had de ontwerper al zijn intrek genomen in het hoofdkantoor van Dior. In juli wacht Simons’ eerste klus en tegelijkertijd zijn grootste uitdaging: de presentatie van zijn eerste haute couturecollectie tijdens couture week in Parijs. Dan zal blijken of de selfmade ontwerper het succes van Dior onder John Galliano kan evenaren en de naam Dior weer in een positief daglicht kan stellen.

Dior
Jil Sander
John Galliano
Raf Simons