• Home
  • V1
  • Leads
  • PPR zet merk McQueen voort

PPR zet merk McQueen voort

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het merk Alexander McQueen blijft bestaan. Dat zei François-Henri Pinault, topman van de PPR groep, bij de presentatie van de jaarresultaten. De presentatie begon met een hommage aan de Britse modeontwerper die op 11 februari op 40-jarige

leeftijd uit het leven stapte. Het modebedrijf van McQueen is voor 51 procent eigendom van de Gucci Group. De Gucci Group maakt deel uit van PPR.

"Dit is ons eerbetoon aan hem," aldus Pinault. De beslissing is kort na het overlijden genomen. Pinault zei ook dat het merk "zeer belangrijk" is en "veel potentie" heeft. De PPR-topman omschreef McQueen als een "puur genie" en een "dichter" met "veel fantasie en originaliteit". "Zijn kunst was groter dan de wereld van de mode" en "hij verschool zich achter een façade van provocatie".

De catwalkshow van de wintercollectie 2010/11 van Alexander McQueen die gepland staat tijdens de modeweek in Parijs volgende maand, gaat door. Gucci-directeur Robert Polet heeft dat bevestigd. Het is niet bekend wie McQueen zal gaan opvolgen. Ook is nog niet duidelijk wie erfgenaam is van het aandeel in het bedrijf dat in handen was van de ontwerper.

Het modemerk van McQueen heeft wereldwijd elf boetieks en 180 werknemers. Naar verluid is de verkoop van de kleding en accessoires van het merk de afgelopen week explosief gestegen. In een Brits vakblad wordt een verkoopstijging genoemd van 1400 procent. Uit de resultaten van PPR over 2009 blijkt dat de "overige" merken van de Gucci Group (naast Alexander McQueen zijn dat ook Stella McCartney, Sergio Rossi, Balenciaga en Boucheron) een gezamenlijke omzetdaling van 5 procent hebben geboekt. De winst (EBITA) is bij deze vijf merken in 2009 met 22,2 procent afgenomen.

Foto: Alexander McQueen S/S 2010

Alexander McQueen
Gucci Group
PPR