• Home
  • V1
  • Leads
  • PPR en Yoox gaan samenwerken voor online luxe ervaring

PPR en Yoox gaan samenwerken voor online luxe ervaring

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Het Franse concern voor luxe mode PPR en het Italiaanse online retailbedrijf Yoox hebben een joint venture gesloten. De nieuwe onderneming die PPR voor 51 procent in handen heeft en voor 49 procent eigendom is van Yoox, zal zich

richten op het beheren van mono-brand webshops van PPR. De Sergio Rossi en Bottega Veneta online winkels zullen als eerst worden gelanceerd, tegen het einde van 2012. Daarna volgen Yves Saint Laurent, Alexander McQueen en Balenciaga.

De online winkels van de verschillende PPR-merken moeten eind 2013 allemaal wereldwijd opereren, ook in China. De merken zullen zelfstandig hun online strategie kunnen bepalen en ook de controle hebben over het productassortiment, inhoud van de webpagina, art direction en digitale communicatie. Vooralsnog gaat het om de merken Bottega Veneta, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen, Balenciaga en Sergio Rossi, maar PPR kan in de toekomst besluiten om ook andere modelabels te betrekken bij de nieuwe onderneming.

François-Henri Pinault, CEO van PPR, zegt in een persbericht: "E-commerce is een prioriteit voor ons. Met deze strategische samenwerking investeren we in een belangrijk verkoopkanaal, dat van essentieel belang is om ons bedrijf in de toekomst te laten groeien."

Volgens Federico Barbieri, PPR's e-business vice-president, is het essentieel om webshops te hebben die overal in de wereld toegankelijk zijn, omdat de merken van het modeconcern ook wereldwijd worden verkocht. "Het is niet langer een kwestie van 'wanneer', maar 'hoe' we de digitale ruimte gaan omarmen. En hoe we, door middel van innovatieve en originele oplossingen, onze klanten een echte online luxe ervaring kunnen bieden, in plaats van alleen maar een goede, functionele webwinkel." Pinault heeft wel een idee over die luxe ervaring, zo vertelt hij aan Businessoffashion.com. Zo denkt hij aan een netwerk van professionele kleermakers die op afspraak bij klanten thuis komen. Een kledingstuk zal dan altijd passen.

In mei dit jaar bevestigde Yoox - bekend van Yoox.com, TheCorner.com en Shoescribe.com - al na een geruchtenstroom dat het bedrijf om de tafel zat met PPR. Naast online multibrandstores voor luxe mode, beheert Yoox ook monobrand winkels op internet. Die monobrand shops doen het goed: de omzet groeide het afgelopen jaar naar van 50,6 miljoen euro naar 78,4 miljoen euro.

Foto: Bottega Veneta

AlexanderMcQueen
Balenciaga
Bottega Veneta
PPR
Sergio Rossi
Yoox
Yves Saint Laurent