Pitti maakt de balans op na de 74e editie

De man die zich kleedt in de zomercollectie 2009 houdt van kleuren en van reizen. Hij let erop of zijn kleding ecologisch verantwoord is en heeft aandacht voor de snit en het materiaal. Het is duidelijk dat de merken die tijdens de vier dagen van de 74e editie van modevakbeurs Pitti Uomo in

Fortezza da Basso in Florence hun nieuwe collecties presenteerden, sterke opvattingen hebben over trends. Op de modevakbeurs waren 734 bedrijven present met in totaal 911 merken. Daarvan waren er 302 (33 procent) afkomstig uit het buitenland. Minstens zo stevig als de visie van merken op de komende trends is de visie van Raffaello Napoleone, vanaf 1995 bestuursvoorzitter van Pitti Immagine, die duidelijke ideeën heeft over de ingrediënten die dit Florentijnse modespektakel tot een succes maken. Zelfs, en misschien wel juist vooral, nu het macro-economische scenario dit jaar tamelijk complex is.

Pitti maakt de balans op na de 74e editieOpvallende elementen van de beurs die plaatsvond van 18-21 juni, waren het uitnodigen van internationaal bekende ontwerpers zoals Walter van Beirendonck en Hugo Boss en de ruimte die op de beurs was ingeruimd voor ecologie, zachte mobiliteit en kunst. Met een reeks openingen, modeshows en bijbehorende evenementen kwam modevakbeurs Pitti Uomo ook buiten de muren van Fortezza da Basso tot leven. "Aandacht voor het milieu en zachte mobiliteit is niets nieuws voor ons. We laten al enkele jaren zien dat het milieu ons na aan het hart ligt," zegt Raffaello Napoleone tegen FashionUnited. "Dit is de tijd waarin we ons bewustworden van een reëel probleem, waar ook nieuwe generaties steeds vaker bij betrokken zullen zijn."

Aandacht voor het milieu kwam ook naar voren in "Free Cycle - Free Mobility", het thema van Pitti Immagine. De fiets, inmiddels een vervoermiddel van miljoenen mensen over de hele wereld, speelde de hoofdrol in het decor van de beurs en dook in installaties op.

De explosieve creativiteit van de Vlaamse modeontwerper Walter Van Beirendonck zorgde met ironische en profane creaties in de tuin van het Stibbert Museum in Florence voor enige controverse. Behalve ontwerpen van PVC en zijde, showden de modellen ook burqa's. Napoleone benadrukt dat, zoals ze hadden verwacht, de modeshow in overeenstemming was met de stijl van de ontwerper. "Als organisatoren van Pitti is het onze taak en ons werk om ruimte te bieden aan stilisten waar we in geloven door ze hier uit te nodigen om hun collecties te presenteren," zegt Napoleone. Vanuit dezelfde gedachte werd ook Hugo Boss uitgenodigd, die na twee jaar afwezigheid weer terug is op de Pitti. Het Duitse modemerk verraste de 800 genodigden met een modeshow in de door Michelangelo Buonarroti ontworpen Villa de I Collazzi.

In de paviljoenen van het Fortezza stelden merken als Bikkembergs, Mismo, Melinda Gloss, Marc O'Polo, Puma, Glenn, Castañer, AC Jeans, Fidelity en Closed hun nieuwe collecties tentoon aan specialisten en inkopers, waaronder dit jaar verrassend veel Russen.

Tot slot bood de beurs plaats voor onvervalst Italiaans chauvinisme: 'Made in Italy' was speciaal bedoeld voor modemerken die willen benadrukken dat de productie en afwerking van hun artikelen helemaal Italiaans zijn, wat de meesten van hen dan ook vol trots uitdroegen. Er waren merken te vinden als Alberto Fasciani, Bruno Magli, Campanile, Gattinoni, Tincati, Kickers, Serapian Milano en Twin DdM.

"Het is belangrijk dat Italiaanse bedrijven hun productielijn kunnen certificeren," zegt de bestuursvoorzitter daarover. "Hiermee geven we de garantie dat degenen die een bepaald product knippen, naaien en etiketteren, dit dagelijks doen volgens de wettelijke richtlijnen en onder bescherming van de Arbeidswet."

Foto: Pitti Uomo


 

Meer nieuws

MEER NIEUWS

 

LAATSTE VACATURES

 

MEEST GELEZEN