• Home
  • V1
  • Leads
  • Pitti Bimbo: buitenlandse markten stimuleren de vraag

Pitti Bimbo: buitenlandse markten stimuleren de vraag

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

Evenementen in de stad, modeshows en presentaties. Kinderkledingbeurs Pitti Bimbo is een waardig vervolg op het mannenmodespektakel dat eerder in Florence plaatsvond. Buitenlandse inkopers namen het voortouw.



Pitti
Bimbo trok meer bezoekers uit Rusland (+14,5 procent), Japan (+80 procent), Brazilië (+18 procent), Amerika (+17 procent), Zuid-Korea (+15 procent), Turkije (+15 procent) en Oekraïne (+18 procent). Ook het aantal inkopers uit Hong Kong, Denemarken, Polen, Israël, Kazachstan en Koeweit toonde een stijgende lijn. Er kamen echter minder inkopers uit Spanje, Griekenland en Portugal en ook het aantal Italiaanse bezoekers liep terug.

De cijfers
Volgens de eerste schattingen van de Italiaanse brancheorganisatie Sistema moda Italia, markeert 2011 voor de kindermode (meer gespecificeerd: gebreide en stoffen kleding voor kinderen tussen 0-14 jaar, inclusief ondergoed en accessoires) een ommekeer. Vooral dankzij de exportresultaten (een stijging van 11,7 procent in het afgelopen jaar), wordt na drie slechte jaren weer een positief resultaat verwacht voor de omzet in de kindermodesector. Naar verwachting zal de totale omzet met 4,1 procent stijgen en daarmee de 2,6 miljard euro overschrijden. De sector heeft echter slechts ten dele kunnen profiteren van het herstel van de wereldeconomie in 2011. Bovendien werd de groei ook nog eens ‘verzwakt’ door het geringe aantal Italiaanse inkopers. In 2011 bleef de productiewaarde eveneens afnemen, met als gevolg een, volgens voorlopige schattingen, extra daling van 5,1 procent.

Pitti Bimbo
Tijdens de vakbeurs voor kindermode werden 510 collecties gepresenteerd, waarvan circa tweehonderd uit het buitenland. Het totaal aantal inkopers bedroeg ongeveer 8000, waarvan meer dan 2700 uit het buitenland. In totaal waren er meer dan 10.000 deelnemende bezoekers.

“Bij de stands bruist het van energie”, zegt Raffaello Napoleone, bestuursvoorzitter van Pitti Immagine. “De exposanten zijn zeer tevreden. De presentaties waren van zeer hoog niveau en ondanks de voorspelbare terugloop van Italiaanse inkopers - we weten allemaal dat de situatie in Italië erg moeilijk is, dat de bestedingen van de consument minimaal zijn en winkeliers enorm hun best moeten doen – zijn alle belangrijkste winkels en internationale warenhuizen hier naar toe gekomen.”

Pitti Bimbo geeft een beeld van alle kindermodetrends. De kledingcollecties waren modern en klassiek. “Het aanbod in kasjmier, schoenen en kleding met Amerikaanse tint, is voortreffelijk”, zegt Joanne Dempsey, inkoopster van kinderkleding van Liberty London. Yutaka Mizutani, inkoper kinderkleding van Isetan Shinjuku Store (Japan) vertelt: “In vergelijking met vorige edities, heb ik, vooral in meisjesmode, heel veel nieuwe merken kunnen ontdekken. Dat impliceert voortdurend onderzoek en een goede selectie door de beursorganisatie.”

Twin Set - Simona Barbieri, Miss Blumarine, Elsy en Miss Grant waren enkele van de shows en evenementen die deze kindermodeweek een glamoureuze uitstraling gaven. Versace keerde naar Florence terug met de collectie Young Versace, een eerste modelijn voor kinderen tussen 0 tot 12 jaar. De herfst/winter collectie 2012-2013 werd gepresenteerd onder genot van een hapje en een drankje in Palazzo Corsini.

Van de straat naar internet
De virtuele beurs e-Pitti die een half jaar geleden werd gelanceerd, is vernieuwd. De website fungeert nu als tijdelijke showroom, waar exposanten van Pitti Uomo, Pitti W en Pitti Bimbo een maand lang hun collecties kunnen presenteren en geregistreerde inkopers kunnen bestellen.
Van onze correspondent in Milaan
Pitti
Pitti Bimbo