• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Palladiums uitdaging: laten zien dat het merk tijdloos is’

‘Palladiums uitdaging: laten zien dat het merk tijdloos is’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De beroemde canvas schoen met rubberen rand is de Levi’s 501 van de schoenen, denkt Steven Nichols, eigenaar van Palladium en K-Swiss. Twee dagen was hij in Nederland, voor de introductie van de nieuwe, lichtere Lite collectie en

gesprekken met retailers in Europa. Met FashionUnited spreek hij over de comeback van Palladium en zijn passie voor het zestig jaar oude merk.

Omringt door schoenen zit Steven Nichols in de Palladium showroom in Haarlem. Rechts van hem de modellen die al sinds de introductie van het merk bestaan en links de nieuwe zomercollectie met licht-gewicht Palladiums. “Tegenwoordig komen en gaan er binnen drie weken merken en collecties. Maar Palladium bestaat al meer dan zestig jaar,” verklaart Nichols, met zelf ook een paar Palladiums aan zijn voeten, zijn passie voor het merk. “Het is toch geweldig om de keeper te zijn. En om aan zo’n bedrijf leiding te geven.” Op de vraag of functionele schoenen weer trendy zijn, antwoordt hij: “Dit is tijdloos. Het is altijd relevant, zal altijd verkocht worden.”

Drie jaar geleden nam het Amerikaanse K-Swiss het Franse Palladium over. Het merk is nu bezig met een comeback. De Franse canvas schoenen met rubberen zool stammen uit 1947. Voor die tijd, in 1920, hield het bedrijf zich bezig met het fabriceren van banden voor de luchtvaart. Na de Tweede Wereldoorlog maakte het merk een switch naar schoeisel. De schoenen moesten even onverwoestbaar worden als de vliegtuigbanden en ze moesten voldoen aan de kwaliteitseisen van het Vreemdelingen legioen.

“Toen we het merk overnamen, waren de machines nog uit de begintijd,” lacht Nichols. Hij pakt een oude schoen waarbij er om de zool heen, nog een flinke rand met rubber zit. “Dat werd er allemaal afgesneden,” zegt hij. Nichols wilde de schoenen opnieuw uitvinden en het bleef een jaar stil rond het merk. “Een auto heeft toch ook niet meer dezelfde motor als zestig jaar geleden. We veranderden dus vooral de techniek. En de
schoenen werden lichter, comfortabeler en flexibeler.”

Ook werden er nieuwe collecties bij het merk geïntroduceerd. Zoals de Lite collectie voor komende zomer. De schoenen hebben een ventilerende voering en wegen minder dan 2,5 ons. Nichols: “De zool is van heel nieuw materiaal gemaakt, dat bestond een paar jaar geleden nog niet.”

Aan het imago van de schoenen is nauwelijks gesleuteld na de overname. Nichols: “Het is altijd een urban merk geweest. Veel merken maken collectiefoto’s in de bossen of gaan op safari. Maar de meeste mensen wonen in een stad. In onze nieuwe campagnes gaat het om het ontdekken van verborgen schatten in steden over heel de wereld.” Foto’s werden geschoten in Detroit, Berlijn en Londen. “Amsterdam lijkt me ook geweldig,” zegt Nichols. Hij lacht: “Foto’s van driehonderd jaar oude windmolens. Dat is oud hoor, in LA is iets uit de jaren zeventig al oud.”

Nichols grootste uitdaging bij Palladium is aan de klanten laten weten dat Palladium schoenen tijdloos zijn. “Ze zijn niet ‘uit’ na een maand. De schoenen voldoen bovendien nog steeds aan kwaliteitseisen van het leger, dus ze gaan jaren mee.” En de toekomst van Palladium? “Vorig jaar hebben we onze eerste brandstore geopend, in Amsterdam. Inmiddels hebben we winkels in Hongkong en Taipei en binnenkort hebben we ook een winkel in Londen en vier in de Verenigde Staten. De schoenen blijven we altijd ontwikkelen. We zijn bezig met waterproof modellen, schoenen van hennep en mais. There are no limits.




Palladium
Steven Nichols