Otto onthult nieuwe webshops voor jonge consument
22 mei 2014
Sinds 2010 is internet al het belangrijkste verkoopkanaal voor de Otto Group. Het concern, groot geworden als postorderbedrijf, maakte vorig jaar bekend de komende jaren 300 miljoen euro te investeren in online winkelen. Een flink deel daarvan ging naar Collins. Het zou een virtueel platform worden met merken voor de jonge, modebewuste vrouw. Meer wilde het bedrijf niet loslaten.
Otto Group investeerde 100 miljoen euro in nieuwe webshops
Het bedrijf ging in 1995 voor het eerst verkopen via internet. In dat jaar ging de Duitse Otto.de online. In 2010 bereikte Otto het omslagpunt: e-commerce was sindsdien het belangrijkste verkoopkanaal. Naast postordermerk Otto, zijn ook bedrijven als BonPrix en Shopping24 in het bezit van de Otto Group. Het concern bestaat uit 123 bedrijven en is aanwezig in meer dan 20 landen in Europa, Noord-en Zuid-Amerika en Azië. In het afgelopen boekjaar, 2013-2014, boekte de Otto Group een omzet van 12 miljard euro. De winst steeg met 23 procent naar 179 miljoen euro.
Voor Aboutyou, Edited en Sister Surprise - momenteel enkel beschikbaar voor de Duitse consument - wil Otto geen prognoses geven. "We zijn nog niet helemaal klaar," zegt de digitale expert Tarek Müller. "Met Collins hebben we een platform gecreëerd, maar het platform groeit bij iedere gedachte, elke partner en iedere klant. We noemen dit open commerce." Toch zijn er wel targets waar de mannen van het project aan moeten voldoen. In het jaarverslag schrijft Otto dat Collins geen carte blanche heeft gekregen. "Het team van Otto en Müller is goed op schema. Het zijn echte zakenmannen."