• Home
  • V1
  • Leads
  • Orchestra pakt uitbreiding groots aan

Orchestra pakt uitbreiding groots aan

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more

Leads

De Franse retailer Orchestra hoopt met megastores een leidende positie in de Europese kindermode te krijgen. Het bedrijf streeft ook naar duizend winkels wereldwijd en focust daarbij op het introduceren van het 'one-stop-shopping'-concept. Op 29 augustus is het grootste filiaal van

Europa geopend in Brussel. De winkel van 5000 vierkante meter is - volgens het nieuwe concept - verdeeld in verschillende ruimtes met kinder- en zwangerschapsmode.

Het 'one-stop-shopping' concept houdt in dat

ouders alle artikelen voor hun kinderen – tot veertien jaar – in één winkel kunnen vinden. Het assortiment in de megastores bestaat uit babyartikelen, zwangerschapsmode, kinderkleding en schoenen – van het eigen merk MDD van Prémaman en andere grote merken als Puma en Adidas. De winkels hebben relaxzones, serviceruimten voor ouders en speelplekken voor kinderen. Om te zorgen dat de consumenten niet verdwalen in de enorme filialen, is een turkooisblauw parcours uitgestippeld. De consument kan zich tijdens het volgen van het parcours oriënteren op het aanbod. Een team van veertig babyartikelspecialisten, modecoaches en speelgoedkenners loopt door de filialen om klanten te adviseren bij de zoektocht naar het juiste product. De winkels hebben nu voor het eerst een koffiehoek. Om meer kinderen van acht tot tien jaar naar de verkooppunten te lokken, probeert de winkelketen merken aan te trekken als Nike en Adidas.

Orchestra trekt klanten aan met 'one-stop-shopping'

Tijdens de eerste twee openingsdagen in Brussel is een omzet van 220.000 euro behaald. Mede-oprichter van Orchestra, Pierre Mestre, vertelt aan Gondola: “We willen hier per vierkante meter zo’n 2.500 euro omzet draaien, wat het totaal zou brengen op 12 miljoen euro per jaar. Het is allemaal begonnen in 2012, toen we onze eerste megastore hebben geopend in Saint-Aunès, in de streek van Montpellier. Het idee was om een overzicht te bieden van al onze artikelen in een grote winkel die zou fungeren als een soort showroom voor zowel de klanten als voor onze designers, medewerkers, leveranciers enzovoort. We hadden gemikt op een omzet van 3 miljoen euro, maar vanaf het eerste jaar werd dat al 7,2 miljoen.” Het bedrijf weet deze omzetten te behalen met acties als 'Club Orchestra'. Bij een jaarlijkse bijdrage van 30 euro krijgen consumenten doorlopend 50 procent korting op alle kindercollecties van Orchestra en tot 50 procent korting op de babyartikelen en zwangerschapscollecties.

Om te zorgen dat het bedrijf de leiderspositie in Europa krijgt, richt de groep Orchestra Prémaman zich op de opening van drie soorten winkels: filialen van 500 vierkante meter met enkel kindermode, gemengde verkooppunten van 1200 tot 2000 vierkante meter met 500 vierkante meter kindermode en de overige oppervlakte gevuld met zwangerschapsmode en babyartikelen, en megastores van 3000 tot 5000 vierkante meter met het 'one-stop-shopping' concept voor jonge ouders en hun kinderen. Op dit moment heeft Orchestra vijftien megastores wereldwijd. De opening van winkels in een aantal steden in Frankrijk en België staat als eerst op de planning. Deze maand opent Orchestra haar deuren in Kortrijk en Bègles. In oktober komt daar Moelins les Metz bij. De winkels in Lomme, Gennevilliers en Cabestany worden in 2015 verwacht.

Het bedrijf werd opgericht in 1995 door Pierre Mestre en zijn vrouw Chantal. Orchestra opende eerst kleine aparte winkels in Frankrijk en ontwikkelde vervolgens de franchise vanaf 1999. Tot 2009 verspreidde Orchestra zijn concept aan de rand van de Franse steden. Het bedrijf trok vervolgens naar het buitenland. De winkelactie 'Club Orchestra' deed in dezelfde periode zijn intrede. In juli 2012 kocht Orchestra het Belgische babyartikelenbedrijf Prémaman. Nog geen jaar later volgde de overname van het Duitse bedrijf Baby 2000, dat al gewerkt had met megastores. Sindsdien is het bedrijf actief in meer dan 35 landen.

Orchestra