Ontwerpers lanceren massaal tweede modelijnen
bezig met laden...
Als ontwerpers vastlopen in het creatieve proces voor hun doorsnee collecties, pre-collecties en cruisecollecties, hebben ze nu de kans om capsulestukken te ontwerpen voor een meer casual en jongere consument als betaalbaar alternatief voor de grote lijnen.
Zo
Ook vanuit retailoogpunt zijn deze jongere en meer betaalbare lijnen een slimme zet van ontwerpers en modehuizen, omdat ze populaire, internationale webwinkels als Asos.com en Shopbop.com de mogelijkheid geven om de collecties in te kopen. Maar ook retailers en luxewarenhuizen staan in de rij om de tweede lijnen van ontwerpers te verkopen. “Jurken blijven onze sterktste verkoopcategorie en de nieuwe Victoria-lijn biedt onze jongere klanten zomerkleding voor een aantrekkelijke prijs,” aldus Helen David, hoofd vrouwenmode bij luxewarenhuis Harrods.
Naast een breder publiek aantrekken is ook creativiteit een belangrijke reden om een tweede modelijn te beginnen. Matthew Williamson, bekend van zijn kleurrijke, bohemian jurken en tunieken, kan met zijn tweede lijn MW by Matthew Williamson een stoerdere kant opgaan. Marni Denim combineert jeans met de herkenbare gekleurde prints, stippen en streepjes van het modehuis.
Voor minder toegankelijke modehuizen als Balmain en Hussein Chalayan, bieden deze capsulecollecties de mogelijkheid om juist meer commercieel te ontwerpen. Chalayan showt komende editie van de New York Fashion Week zijn jongere lijn Hussein Chalayan Grey in een poging om af te stappen van zijn artistieke wortels. Pierre Balmain is de nieuwe lijn van het Franse modehuis, dat een meer ingetogen draai geeft aan zijn doorsnee rock ’n roll uitstraling.