• Home
  • V1
  • Leads
  • Online kledingmarkt groeit 14 procent in 2011

Online kledingmarkt groeit 14 procent in 2011

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

De online verkoop van kleding en schoenen is het afgelopen jaar met 14 procent gestegen naar 630 miljoen euro. Na reizen (3,7 miljard euro) en telecom (1,1 miljard euro) is mode de grootste online markt. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor,

het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research en GfK.

De

totale online omzet van producten en diensten is in 2011 met 9,8 procent gestegen naar 9 miljard euro. De stijging is met name te wijten aan het feit dat consumenten steeds vaker producten en diensten via internet zijn gaan bestellen. In totaal zijn in 2011 bijna 78 miljoen online bestellingen gedaan, een stijging van 13 procent ten opzichte van een jaar eerder. ”De groei van de online verkoop komt voornamelijk doordat kopers vaker bestellen en op deze wijze de totale markt stuwen,” verklaart Frank Sibbel, woordvoerder van Blauw Research. “Online kopers worden steeds makkelijker verleid tot het doen van een online aankoop en ontwikkelingen als de opkomst van het mobiele kanaal en efficiëntere verzending maken het voor consumenten makkelijker om online een bestelling te doen.”

Maar er zijn in 2011 ook nieuwe online consumenten bijgekomen. Ruim 900.000 Nederlanders hebben afgelopen jaar voor het eerst een bestelling op internet geplaatst, zo blijkt uit het onderzoek. Daarmee komt het totaal aantal online consumenten uit op 10,5 miljoen, een groei van 10 procent in vergelijking met 2010.

Het gemiddeld besteed bedrag per bestelling is het afgelopen jaar echter verder afgenomen. Online bestellingen hadden het afgelopen jaar een gemiddelde orderwaarde van 115 euro, een daling van 3 procent ten opzichte van 2010. Volgens Thuiswinkel, een belangenvereniging van 1.500 webwinkels in Nederland, is het gemiddelde bonbedrag verder gedaald, omdat consumenten steeds vaker kleinere bestellingen doen. “Het toenemend aanbod, het gemak van online bestellen en de snellere verzending zorgen ervoor dat consumenten vaker kleinere bestellingen via internet doen,” aldus Wijand Jongen, directeur van Thuiswinkel.

In 2012 verwacht Thuiswinkel dat de online kledingmarkt verder blijft groeien. “De online modesector gaat komend jaar significant groeien met een vergelijkbaar percentage als dit jaar. We denken dat de totale omzet van kleding en schoenen eind 2012 uitkomt op 800 à 900 miljoen euro,” aldus Jongen.

In 2012 groeit de online kledingmarkt naar 800 à 900 miljoen
Verder voorspelt de belangenverenigingen dat nieuwe e-commercemodellen zoals flash sales en daily deals een positief effect zullen hebben op de markt, net als acties en verdere efficiency op het gebied van verzending van producten. Ook de enorme groei van het mobiele kanaal zal volgens Thuiswinkel gunstig zijn voor de oriëntatie en transactie via internet. De groei zal wel meer uit ervaren kopers moeten komen, de aanwas van nieuwe kopers vlakt volgens de belangenvereniging dit jaar af.

De belangenvereniging denkt verder dat consumenten door de beschikbaarheid en overlap tussen verschillende verkoopkanalen steeds minder plaats- of tijdgebonden zijn om een aankoop te doen. Volgens Thuiswinkel zullen consumenten daarom vaker kiezen voor het internet als transactiekanaal. In totaal verwacht Thuiswinkel dat de online consumentenbestedingen in 2012 zullen groeien naar 9,8 miljard euro.

blauw research
GFK
Thuiswinkel