‘Oneerlijke handelspraktijken in Factory Outlets’
bezig met laden...
Uit
“Door te beweren dat een kledingstuk met korting wordt verkocht, is er sprake van het effectief bedriegen van klanten,” schrijft de AEDT in een persbericht. “Bovendien is er sprake van illegaal handelen, omdat de korting is gebaseerd op een vergelijking met een product van een hogere kwaliteit.” Niet alleen consumenten ondervinden nadeel van deze praktijken, ook retailers staan door de oneerlijke concurrentie onder druk. Het aantal klanten dat bij reguliere detaillisten koopt zou verder afnemen, omdat zij niet in staat zijn hoge kortingen te bieden.
Vooral in Frankrijk zou de oneerlijke handelspraktijken vaak voorkomen. Op welke schaal de misleiding voorkomt, is niet bekend. Momenteel onderzoekt de AEDT ook hoe de situatie is in andere Europese landen. Danny Doesburg, eigenaar van een aantal sportmodezaken en samen met Winkeliersvereniging Bleiswijk aan het strijden tegen de komst van een nieuw factory outlet center in Nederland, sprak eerder dit jaar al zijn zorgen uit over outletparadijzen aan FashionUnited. “Een factory outlet is in het leven geroepen om restpartijen te verkopen, maar tegenwoordig worden er door merken speciale collecties geproduceerd voor in die winkels. Die kledingstukken zijn dan bijna hetzelfde als wat in de reguliere winkels hangt, maar dan met net een andere rits. Denk maar na, hoe kan het anders dat de merken alle maten aanbieden?” Volgens Ben Kolff, directeur van de McGregor Fashiongroup die samen met een groep investeerders plannen heeft voor een outletcentrum bij het Groningse plaatsje Zuidbroek, zijn outletcentra bedoeld voor restpartijen, overvoorraad die modemerken toch kwijt moeten. “Sommige merken vullen wel hun basisassortiment aan, om zo alle maten aan te kunnen bieden. Bij McGregor gaan we ook heel voorzichtig om met bijproduceren,” zei hij begin dit jaar tegen FashionUnited.
Volgens de Franse autoriteit voor consumptie, concurrentie en fraude valt het allemaal nog wel mee. De ‘gemiddelde klant’ is best in staat om de kwaliteit van kledingstukken te beoordelen en een vergelijking te maken.
Foto’s: De Franse factory outlet La Vallee