• Home
  • V1
  • Leads
  • ‘Oneerlijke handelspraktijken in Factory Outlets’

‘Oneerlijke handelspraktijken in Factory Outlets’

Door FashionUnited

bezig met laden...

Scroll down to read more
Leads

Het zou vooral in Frankrijk voorkomen: oneerlijke handelspraktijken in factory outlet centers en op online besloten shoppingcommunities. Volgens de The European Association of Fashion Retailers (AEDT), zou er in de

merkdorpen en in de webshops die bedoeld zijn voor restpartijen, nep-overstock producten worden verkocht. “Consumenten worden misleid.”

Uit

onderzoek van de AEDT blijkt dat er in factory outlet centers en op online besloten shoppingcommunities veelal mode wordt verkocht die speciaal voor die doeleinden wordt geproduceerd. Consumenten denken dat ze een product kopen, dat identiek is aan een product dat al in de winkel heeft gelegen, maar dan met een flinke korting. Volgens de Europese organisatie voor mode-ondernemers zijn de kledingstukken echter van een beduidend mindere kwaliteit en zijn de stoffen goedkoper. Voor consumenten is dat lastig om te ontdekken, omdat ze weinig vergelijkingsmateriaal hebben. Op websites gaat het soms zelfs om één foto die zowel voor een product op een kortingssite wordt gebruikt, als voor het product in een reguliere webshop.

“Door te beweren dat een kledingstuk met korting wordt verkocht, is er sprake van het effectief bedriegen van klanten,” schrijft de AEDT in een persbericht. “Bovendien is er sprake van illegaal handelen, omdat de korting is gebaseerd op een vergelijking met een product van een hogere kwaliteit.” Niet alleen consumenten ondervinden nadeel van deze praktijken, ook retailers staan door de oneerlijke concurrentie onder druk. Het aantal klanten dat bij reguliere detaillisten koopt zou verder afnemen, omdat zij niet in staat zijn hoge kortingen te bieden.

Vooral in Frankrijk zou de oneerlijke handelspraktijken vaak voorkomen. Op welke schaal de misleiding voorkomt, is niet bekend. Momenteel onderzoekt de AEDT ook hoe de situatie is in andere Europese landen. Danny Doesburg, eigenaar van een aantal sportmodezaken en samen met Winkeliersvereniging Bleiswijk aan het strijden tegen de komst van een nieuw factory outlet center in Nederland, sprak eerder dit jaar al zijn zorgen uit over outletparadijzen aan FashionUnited. “Een factory outlet is in het leven geroepen om restpartijen te verkopen, maar tegenwoordig worden er door merken speciale collecties geproduceerd voor in die winkels. Die kledingstukken zijn dan bijna hetzelfde als wat in de reguliere winkels hangt, maar dan met net een andere rits. Denk maar na, hoe kan het anders dat de merken alle maten aanbieden?” Volgens Ben Kolff, directeur van de McGregor Fashiongroup die samen met een groep investeerders plannen heeft voor een outletcentrum bij het Groningse plaatsje Zuidbroek, zijn outletcentra bedoeld voor restpartijen, overvoorraad die modemerken toch kwijt moeten. “Sommige merken vullen wel hun basisassortiment aan, om zo alle maten aan te kunnen bieden. Bij McGregor gaan we ook heel voorzichtig om met bijproduceren,” zei hij begin dit jaar tegen FashionUnited.

Volgens de Franse autoriteit voor consumptie, concurrentie en fraude valt het allemaal nog wel mee. De ‘gemiddelde klant’ is best in staat om de kwaliteit van kledingstukken te beoordelen en een vergelijking te maken.

Foto’s: De Franse factory outlet La Vallee

AEDT
Factory Outlet Center
shopping community
TheEuropean Association of Fashion Retailers