Onderzoek naar mogelijke fraude bij Sapph
bezig met laden...
Afgelopen
Een van die oude bv's werd in november failliet verklaard. Het gaat om M.I.A. Enterprises BV, voorheen Sapph Intimates BV. Aan curator Roel Jonker laten verschillende partijen - schuldeisers - weten dat ze het zaakje niet vertrouwen. "Kort voor datum surseance zijn vrijwel alle vaste activa van M.I.A. Enterprises verkocht. Eveneens is een regeling getroffen met Marlies Dekkers kort voor de datum surseance," zegt Jonker tegen Sprout.
De vraag is volgens Jonker of er sprake was van paulianeus handelen. Zagen de bestuurders een faillissement aankomen en hebben ze daarom deals gesloten die de schuldeisers benadelen? Volgens Jonker kan het wel eens zo zijn dat Sapph de claims door Dekkers niet zou overleven. "Ik kan er op dit moment nog geen conclusies aan verbinden," zegt Jonker tegen Sprout.
Het verhaal heeft echter nog meer staartjes. Na de lingerieoorlog met Marlies Dekkers om de dubbele bh-bandjes, besloot Dekkers om beslag te laten leggen op het onroerend goed van Heilbron. De lingerieontwerpster wilde hiermee de schadevergoeding afdwingen die Sapph moest afstaan wegens inbreuk op haar auteursrecht. De rechter oordeelde in mei dat het ondermodemerk de bandjes boven de bh-cups, de handtekening van Marlies Dekkers, heeft gekopieerd. Maar volgens Heilbron moest Dekkers bij Cor van Schoonhoven zijn, omdat hij eigenaar was van Sapph, toen Dekkers haar rechtszaken begon. Van Schoonhoven bleek echter in een coma te liggen na een hartaanval, waardoor Dekkers er van afzag om de schade op hem te verhalen. Niet veel later treft ze een schikking met de nieuwe Sapph eigenaar Roland Kahn.
Heilbron, die in de jaren tachtig surfmerk O'Neill naar Nederland haalde, is sinds 2006 betrokken bij Sapph. Hij ontmoette oprichter Cor van Schoonhoven, tevens de leverancier van ondermode in de Hema-, V&D- en Hunkemöllerschappen, in een hotel. Na een paar biertjes waren Heilbron en Van Schoonhoven partners. Aan Vrij Nederland vertelde Heilbron eerder hoe hij het aanpakte bij Sapph: hij kocht eerst alle abri's die in Nederland leegstonden. Op de billboards liet hij gephotoshopte, sexy modellen plaatsen met slogans als: 'Dress less to impress', 'You ain't seen nothing yet' en 'Let's get wet', met zwemster Inge de Bruijn. Het leverde wel kritiek op, onder andere van vrouwenorganisaties, die de reclames te aanstootgevend of pornografisch vonden. Zelf zegt Heilbron daarover: "60 procent van de aandacht is negatief, 40 procent positief. Daarmee heb ik 100 procent aandacht."
Sapph is inmiddels een bedrijf met verkooppunten in Duitsland en Oostenrijk, en een omzet van zo'n 20 miljoen euro, in 2007 was dat nog 1 miljoen. Momenteel bestaat Sapph uit verschillende bv's als Sapph Fashion bv en Sapph Distribution bv, met aandeelhouders Roland Kahn, Rob Heilbron en Sidney Bialystock, die momenteel COO bij Sapph is. Ook duikt M.I.A. International op in het handelsregister. Een bedrijf dat op hetzelfde adres staat ingeschreven als Underlines, het bedrijf van Cor van Schoonhoven.